فراخوان سالانه هنرهای شهری تهران «بهارستان»

مطالب

سازمان زیباسازی شهر تهران، در راستای اهداف و فعالیت‌های خود در زمینۀ هنرهای شهری، همزمان با اجرای طرح پیشواز بهار در شهرداری تهران، رویداد هنری بهارستان را در بخش‌های گرافیک شهری، نقاشی دیواری، تخم‌مرغ‌های نوروزی، و مجمسه‌سازی و هنرهای محیطی برگزار می‌کند.

بخش «طراحی گرافیک»
در بخش طراحی گرافیک، این‌بار به جای فراخواندن هنرمندان به خلق آثاری با رویکرد موضوعی رویداد، از طراحان گرافیک و هنرمندان تصویرگر دعوت می‌شود با ارسال نمونۀ آثاری که معرف توانایی و مهارت‌های فردی‌شان باشد، در این رویداد، ثبت‎نام کنند. به این ترتیب در بخش طراحی گرافیک سالانۀ بهارستان، این بار هنرمندان به جای آثارشان انتخاب می‌شوند.
پس از انتخاب هنرمندان از آنها دعوت می‌شود که در کارگاه‌‌های دو روزه، زیر نظر طراحان معاصر سرشناس شرکت کنند و همزمان در فضای کارگاه و با همفکری و نظارت استاد کارگاه و دبیر هنری این بخش، به خلق آثاری با موضوع بهار و آیین‌های نوروز برای سازه‌های گرافیک شهری (بیل‌برد، پرتابل، عرضه‌ی پل و مانند آن) بپردازند.
در نهایت از میان آثار به دست آمده در کارگاه‌ها، ۲۵ طرح منتخب هیأت داوران برای اکران شهری برگزیده خواهد شد. به علاوه این ۲۵ اثر نیز داوری خواهد شد و به برترین آثار جایزه‌هایی تعلق خواهد گرفت که در خبرهای تکمیلی، رتبه‌ها و جایزه‌های آن به اطلاع هنرمندان خواهدرسید.

بخش «نقاشی دیواری و تخم‌مرغ‌های نوروزی»
بخش نقاشی این رویداد در دو زیرشاخۀ نقاشی دیواری و تخم‌مرغ‌های نوروزی برگزار می‌شود.
بهارستان، امسال بیشتر به دیوارهای کوچکتر شهر تهران و فضای محلات می‌پردازد. در این بخش، حضور هنرمند در مرحلۀ اجرا و ایجاد فضای تعامل هنرمند با شهروندان مورد تأکید است. همچنین رویکرد روایی و صمیمی آثار که ظرفیت بسیاری برای حضور لحن تصویرگرانۀ نقاشی‌ها ایجاد می‌کند نیز بسیار مورد توجه است. به علاوه آثار تزئینی که دیوارهای شهر را دیدنی کند نیز مورد توجه است. تأکید بر اجرای هنرمند و حضور او در مراحل اجرایی، عدم نیاز به داربست و حداکثر ارتفاع ۳ متر برای آثار، همه برای تبدیل کردن دیوارها به آثاری است که علاوه بر صمیمت با شهروندان، حاصل فعل هنرمندانه باشند، نه یک اقدام اجراکارانه. مزیت باقی‌ماند «قلم» هنرمند در اجرا از جذابیت‌های رویداد امسال است.
در بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی نیز، تجربۀ موفق و به یادماندنی چند سال پیش، این‌بار با تجربه‌ای بیشتر و با جانمایی‌های دقیق‌تر تکرار می‌شود. هنرمندان نقاش و تصویرگر با تبدیل تخم‌مرغ‌های یک‌ونیم متری به موتیف‌های شهری دیدنی، علاوه بر تکثیر یک نشانۀ آشنای نوروزی، فرصتی برای بروز خلاقیت‌های فردی خود پیدا می‌کنند. با این حال سازگاری دقیق ایده و طرح با ساختمان فیزیکی تخم مرغ، یکی از ملاک‌های پذیرش اثر است. تخم‌مرغ‌های شهری، تنها یک نماد نوروزی موقت نیست. این نشانۀ قدیمی در بسیاری از کشورهای دنیا شناخته شده است و بسیاری از هنرمندان سرشناس معاصر جهان، نمونه‌ای از تخم‌مرغ‌های شهری را در کارنامۀ کاری خود دارند. بهارستان، امسال به اهمیت این موتیف شهری به‌عنوان یک اثر هنری توجه جدی دارد.

ارکان سالانه:
دبیر سالانه:‌سید مجتبی موسوی
دبیر هنری بخش طراحی گرافیک: کیانوش غریب‌پور
دبیر هنری بخش نقاشی دیواری: اردشیر میرمنگره
دبیر هنری بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی: میثم اربابون
استادان کارگاه‌ها و هیئت انتخاب بخش گرافیک:
هما دلورای، محمدرضا عبدالعلی، مجید کاشانی
داوران نهایی: هما دلورای، پژمان رحیمی‌زاده، بیژن صیفوری، محمدرضا عبدالعلی، مجید کاشانی
هیئت انتخاب آثار و داوری نهایی بخش نقاشی دیواری و تخم‌مرغ‌های نوروزی:
محمدعلی بنی اسدی، کاظم چلیپا، خسرو خسروی، علی ذاکری، کیانوش غریب‌پور

گاه شمار بخش گرافیک:
مهلت ثبت‌نام حضوری در دبیرخانه: ۲۷ دی
اعلام اسامی هنرمندان منتخب:‌۴ بهمن
گارگاه‌های دو روزه (سه کارگاه):‌ کارگاه اول ۸ و ۹ بهمن، کارگاه دوم ۱۵ و ۱۶ بهمن، کارگاه سوم ۲۹ و ۳۰ بهمن
داوری نهایی: ۱۱ اسفند

گاه شمار بخش نقاشی دیواری:
مهلت ثبت‌نام حضوری در دبیرخانه: ۳ بهمن
اعلام اسامی هنرمندان منتخب: ‌۱۰ بهمن
اعلام محل اجرای آثار و مراحل جانمایی، ویرایش و گسترش طرح‌ها: ۱۵ تا ۳۰ بهمن
زمان اجرا: ۱۰ تا ۲۰ اسفند

گاه شمار بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی:
مهلت ثبت‌نام حضوری در دبیرخانه: ۲۶ دی
اعلام اسامی هنرمندان منتخب: ‌۵ بهمن
زمان اجرا: ۲۴ و ۲۵ اسفند
آثار برگزیده در نیمۀ دوم اسفند ۹۴ و فروردین ۹۵ در تهران به نمایش گذاشته خواهندشد.
علاقه‌مندان باید برگۀ ثبت نام را از نشانی baharestan.zibasazi.ir دریافت کنند و با مراجعۀ حضوری و تحویل نمونۀ آثار خود برای شرکت در رویداد اعلام آمادگی کنند. اطلاعات کامل‌تر راجع به کل رویداد و بخش‌های دیگر در همین سایت قابل دسترسی است.

نشانی دبیرخانه: پاسداران، میدان هروی، خیابان شهید وفامنش، خیابان شهید جمالی شرقی، مرکز فعالیت‌های مجسمه سازی تهران (نگارخانه برگ)
تلفن و فکس: ۲۲۹۶۹۷۴۲- داخلی   ۱۱۴

 

 

تبلیغات در زنده رود، تبلیغات در اصفهان، گروه طراحی لوگو، ساینا، تبلیغات محیطی، طراحی لوگو در مشهد، طراحی لوگو در کیش، موشن گرافیک اصفهان، پخش آگهی استان اصفهان، پخش آگهی در شبکه اصفهان، پخش آگهی، گرافیک، گهی بازرگانی در شبکه اصفهان، یادگیری موشن گرافیک، نرم افزار های انیمیشن سازی،  موشن گرافی، نرم افزار های موشن گرافیک و انیمیشن، موشن گرافیک در تبلیغات و انیمیشن، فراخوان سالانه هنرهای شهری تهران

Rate this post
, , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
بیست پروژه برتر سال 2015 از نگاه آرکدیلی
نوشتهٔ بعدی
تعرفه پخش آگهی در شبکه تلویزیونی استان اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.