7 عنصر کلیدی طراحی هویت برند

به صورت پراکنده در سراسر وب اطلاعات زیادی در این مورد وجود دارد، اما سعی کردم مجموعه کاملی از این راهنمایی ها را در مورد هویت برند و برند جمع آوری و ارائه دهم و آنها را در 7 عنصر کلیدی طراحی هویت برند طبقه بندی کردم. قبل از اینکه این عناصر را بررسی کنیم برخی از تعاریف پایه را باهم مطالعه می کنیم:

برای ثبت برند تجاری کسب و کار خود با ما در ارتباط باشید

برند چیست؟

کلمه ی برند در حال حاضر به صورت پراکنده و گسترده استفاده می شود به عنوان مثال ممکن است برند را به یک لوگو مرتبط کنند و آن لوگو را برند بنامند در حالیکه لوگو فقط یک بخش از برند است و لوگو فقط نمادی برای نشان دادن کسب و کار است.

استودی گودین تعریف بسیار خوبی برای برند عنوان کرده است: برند مجموعه ای از انتظارات، خاطرات، داستان ها و روابط است که همگی باهم موجب می شوند یک مشتری آن محصول و یا خدمات را استفاده کند و یا خدمت و محصول دیگری را استفاده کنند.

لوگو، طراحی بسته بندی محصولات ، تایپوگرافی و شخصیت هر مجموعه ای، بهمراه خدمات مشتری، قیمت، کیفیت، خدمت و یا محصول و مسئولیت هر شرکت همگی نماینده یک برند هستند، اما برند کمی نامحسوس و نامرئی است و نوعی احساس عاطفی، بصری و تاریخی را در فرد می سازد. این یک تجربه است که محصولات و خدمات مختلف جهان رااز نوع مشابه آن، متمایز می سازد.

 

هویت برند چیست؟

هویت برند، صورت و ظاهر یک برند است. همانطور که در تعریف برند دیدیم، برند یک مفهوم عاطفی و حتی فلسفی است در حالیکه هویت برند یک نام تجاری به صورت بصری است به بیان دیگر ظاهر برند است که این ایده های بزرگ برند را به تصویر می کشد. هویت برند شامل لوگو، تایپوگرافی، بسته بندی، پیام، رنگ و … می باشد و در اصل تکمیل کننده و اعتبار برند است. هویت برند، مشتریان جدید را به برند جذب می کند و یک ارتباط  احساس متقابل برای آنها ایجاد می کند. عضو حیاتی برند هویت برند است از آنجایی که هویت برند نشان دهنده و تقویت کننده احساسات یک برند است پس پیامی که توسط برند بیان می شود باید کاملا واضح باشد. برای مدیریت هویت برند، سازمان ها باید در یک سیستم مدیریت برند سرمایه گذاری کنند تا بتوانند انعطاف پذیری و سرعت لازم برای موفقیت در بازار را پایدار کنند. اجزای این سیستم ممکن است شامل راهنمای منعطف، نرم افزارهای مدیریت برند و آموزش کارمندان باشد.

طراحی هویت برند چیست؟   

هویت برند کاربردهای فراوانی دارد، پس طراحی هویت برند جز موارد ضروری هر برند به شمار می آید پس روندی از لوگو، رنگ و …. را دنبال می کند. پس بهتر است برای طراحی هویت برند قوی و سازگار با جامعه و مجموعه و جذاب موارد زیر را در نظر داشته باشیم:

1- هدف و موقعیت برند

اولین بخش یک هویت برند، تعیین هدف و موقعیت کسب و کار شماست. هدف برند بزرگترین دلیل بر وجود شما است و موقعیت برند هم به منظور محصول و خدمات شما است و اینکه چرا شما گزینه مناسب تری نسبت به رقبا هستید. تعریف این استراتژی به شما نشان می دهد که همانطور که لوگو را طراحی می کنید در مورد رنگ آن هم تصمیم بگیرید که با این فرایند موقعیت، هدف و شخصیت را از هویت برند مشخص می کند.

آریل جکسون بنیانگذار راه اندازی گوگل می گوید: “هدف شما این است که چگونه می خواهید جهان را تغییر دهید و یا بهتر کنید” و اینگونه می گوید که  دایره ی تنش های فرهنگی همیشه وجود دارد و این چیزی است که در جهان اتفاق می افتد و  دایره دیگر برند شما است که از تقاطع بین این دو دایره ایده بزرگ به وجود می آید که آن هدف برند شما و بخش اصل هویت برند است.”

2- تحقیق کامل در بازار

هدف و موقعیت برند می تواند از طریق تحقیقات بازار ایجاد شود و شما می توانید از این طریق از مشتریان مطلع شوید و حتی می توانید برای این بخش از تحقیقات بازار هم از محتواهای آنلاین هم کمک بگیرید. یکی از بهترین راه ها انجام تحقیقات بازار این است که به صورت رو در رو با مردم صحبت کنید (درست است که مصاحبه های تلفنی هم می تواند کارساز باشد اما برای بحث های مفصل مناسب نیست) از دیگر روش ها برای طراحی هویت برند نظرسنجی های آنلاین است که یکی از روش های سریع برای جمع آوری اطلاعات می باشد. با کمک تحقیقاب بازار می توانیم متوجه این شویم که مشتری و جامعه هدف ما چه شکلی هستند و چه خصوصیاتی دارند و همچنین می توانید متوجه این شوید که شخصیت برند شما به چه نحوی باید باشد که برند شما جذاب تر گردد.

3- شخصیت دوست داشتنی برند

چندین بار این جمله را شنیده اید که اگر برند شما یک انسان باشد دوست دارید به چه شکلی باشد؟ در این لحظه ممکن است این جملات کمی کلیشه ای باشند اما دقیقا درست است که برای طراحی شخصیت در هویت برند باید مجموعه و برند خود را یک انسان فرض کنید و برای او شخصیت بسازید چراکه هر فردی شخصیت متفاوتی را از شما احساس می کنند اما با طراحی شخصیت به مشتریانتان کمک کنید که همگی برای برندتان به شخصیتی واحد از شما برسند. بعد از ساختن شخصیت خود بهتر است داستانی برای خودتان بسازید، داستانی به یاد ماندنی که بتواند بگوید شما از کجا آمده اید و به کجا می خواهید بروید.

4- لوگویی به یاد ماندنی

کدامیک اول به وجود آمده است لوگو یا برند؟ پاسخ این سوال بسیار سخت است چرا این دو هر لحظه در حال تکمیل یکدیگر هستند اما به طور کلی برند اول به وجود می آید و بعد برای طراحی هویت برند، لوگو به وجود می آید و لوگو به تعریف و تقویت برند می پردازد. لوگو بخش جدا نشدنی در طراحی هویت برند است و در اصل مهمترین بخش هم به شمار  می آید چراکه بیشتر در معرض نمایش و دید مردم قرار خواهد گرفت. لازم است که با تمام عناصر طراحی هویت برند جذابیت وسیعتری برای برند خود حاصل کنیم. یک مثال: لوگوی کوکاکولا را در نظر بگیرید فقط یک متن حاوی یک فونت واحد و بدون هیچگونه عنصر گرافیکی است اینگونه آرم ها به مشتری بوم بازی را ارائه می دهد که می تواند تجارب مثبت خود و یا حتی منفی از آن را خلق کند. نکته ضروری در طراحی لوگو، انعطاف پذیری لوگو است بدین منظور که بتواند در اندازه های مختلف ارائه شود:چه به اندازه ی یک بیلبورد و یا چه به اندازه ی آیکون یک شبکه ی اجتماعی.

5- جذابیت رنگ

برای طراحی هویت برند، رنگ برند دارای اهمیت است برای طراحی لوگو بهتر است تنها از 3 رنگ و یا کمتر استفاده شود و بتواند تمام احساس را با رنگ ها به مشتریان انتقال دهد. همانطور که می دانیم هر رنگی از لحاظ روانشناسی نشان دهنده احساس و شخصیتی است، پس با توجه به این موارد می توانیم جذابیت را برای مشتریانمان به ارمغان بیاوریم

6- تایپوگرافی حرفه ای

انتخاب فونت مناسب، یکی از مواردی که باید در طراحی هویت برند بدان دقت کرد. بعد از انتخاب آن، هرجایی که می خواهیم از برند خود یاد کنیم باید از آن فونت استفاده کنیم فونتی که با لوگویمان هم سازگار باشد، این الگو را در تمام انواع تبلیغات خود رعایت کنید.

7- گرافیک وبرند

از آنجایی که در دنیای رسانه های زندگی می کنیم، قدم نهایی برای طراحی هویت برند یک زبان بصری گسترده است که حاوی گرافیک ها و آیکون ها و عکس ها و حتی بسته بندی های متحد است پس باید در بسته بندی خود هم کاملا دقت کنیم.

5/5 - (2 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
5 اشتباه رایج در لوگو موشن و جلوگیری از آن
نوشتهٔ بعدی
طراحی لوگو تجاری چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.