گرافیک محیطی چیست؟

گرافیک محیطی چیست؟

امروزه گرافیک بعنوان یکی از مهم ترین عوامل تبلیغ، پیام رسانی و نشر دانش سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می باشد و در جوامع پیشرفته از مهم ترین ارکان تشکیل دهنده یک زندگی اجتماعی است. طراحی گرافیک در اعلان های تبلیغاتی و تجاری تلویزیون، سینما، بسته بندی کالاها، علائم راهنمایی و رانندگی ویترین مغازه ها تزیین خیابانی و عمومی نظیر هتل ها، فرودگاه ها و مترو ها، رستوران ها و پارک ها، فروشگاه ها و اماکن مختلف ورزشی هنری و فرهنگی، نوشته ها و تبلیغات بدنه ساختمان ها و وسایل نقلیه مثل اتوبوس ها، ترن ها و هواپیماها بیل بردها و گرافیک در ابعاد بزرگ و نقاشی دیواری، پیکتو گرام ها و علائمک نمادین، نقش عمده ای دارد. گرافیک محیطی به عنوان یکی از شاخه های گرافیک در رسیدن به اهداف بالا نقش بسزایی دارد، و بخش عمده ای از فعالیت های تبلیغاتی و تجاری را در بر می گیرد.

محیط اطراف ما خانه ای که در آن زندگی می کنیم خیابانی که درآن تردد می کنیم فضای سبزی که درآن قدم می زنیم، پارکی که برای تفریح می رویم، همه نیاز به برقراری روابط منطقی فرمی و روابط سازمان بندی دقیق بر مبنای اصول و مبانی بیان بصری دارند. انسان به واسطه گرافیک محیطی با محیط پیرامون خود سخن می گوید، و با دیگران ارتباط برقرار می کند. گرافیک محیطی در ایجاد فضایی مطلوب و دلنشین برای افراد جامعه نقش موثر دارد.

251063_nQ4o1jUjx5Aj3lYWzDcI2GCYT

محیط مناسب یعنی فضایی که بشر در آن بتواند فارغ از فشارهای ناخواسته روانی رشد کرده و شکوفا شود و این از خواسته های عقلانی و منطقی هر جامعه است. گرافیک محیط زیبایی بصری و نظم و هماهنگی مطلوب فضا است.
مقصود از تمام طرح های گرافیکی برای محیط داخلی و خارجی – ایجاد فضایی برای زندگی پر نشاط و سالم و قانع کننده است گرافیک محیطی را می توان به دو گونه گرافیک محیطی دو بعدی یا مسطح و سه بعدی یا حجمی تقسیم کرد. مشخص کردن یک مکان از مکانی دیگر، زیبا سازی، نظم و انسجام بخشیدن به فضای شهری و گسترش حیطه فعالیت هنر گرافیک، از اهداف گرافیک محیطی به شمار می رود.

طراحی گرافیک محیطی چیست ؟

طراحی گرافیک محیطی (EGD) استفاده از عناصر گرافیکی مانند تایپوگرافی ، رنگ ، تصاویر و بافت ها برای تنظیم و ارتقای تجربه افراد در یک فضا است .

طراحی محیطی که گاهی با اصطلاح طراحی تجربی قابل تعویض است ، شامل طراحی محیط روزمره به گونه ای است که بتواند افراد را با فضا درگیر کند . طراحی محیطی ترکیبی از طراحی گرافیک ،  معماری ، طراحی داخلی ، طراحی منظره و طراحی صنعتی است تا چیزی بسیار بیشتر از یک محیط ایجاد کند .

طراحی محیطی این توانایی را دارد که فضا را برای بازدید کنندگان آموزنده تر ، آسان تر و خاطره انگیز تر کند .

در واقع طراحی گرافیک محیطی چیز جدیدی نیست . نقاشی داستان بر روی دیوار غارها یکی از قدیمی ترین اشکال است .  امروزه ، طراحی گرافیک محیطی هنوز برای روایت داستان استفاده می‌ شود ، فقط به شیوه ‌ای پیچیده ‌تر .

هر عنصر گرافیکی نقش متفاوتی در مدیریت تجربیات افراد دارد :

– رنگ :

رنگ می تواند حال و هوای فضا را تغییر دهد و آن را پرانرژی ، غم انگیز و … کند . همچنین می ‌تواند به دسته ‌بندی ، زمینه ‌سازی ، برجسته‌ سازی یا تمایز یک فضا یا بخش‌هایی از فضا کمک کند .

– تایپوگرافی :

تایپوگرافی اطلاعات را از طریق متن به منظور یافتن راه ، برچسب گذاری ، شناسایی ، بازاریابی ، فروش و … انتقال می دهد .

– تصویر سازی :

تصویرسازی نیز اطلاعات را ، فقط از طریق گرافیک به جای متن ، منتقل می کند و همچنین احساسات را برمی انگیزد .

 – بافت :

بافت ابعاد بیشتری به فضا می بخشد . عنصر حسی لامسه ، هم به معنای واقعی و هم به صورت استعاری ، عمق می ‌افزاید . همچنین می ‌تواند احساسات را برانگیزد و به افراد کمک کند تا به وضوح با فضا ارتباط برقرار کنند .

برای مثال ، اگر می ‌خواهید مردم احساس کنند در طبیعت هستند ، می ‌توانید پوست درختان را روی دیوار یا اشیاء مستقل قرار دهید .

گرافیک محیطی مردم را در مورد نحوه حرکت در یک فضای فیزیکی آگاه می کند ، که به آن  فرآیند راهیابی می گویند .

به عنوان مثال ، فرودگاه‌ ها از علائم متنوعی استفاده می ‌کنند تا به بازدید کنندگان اطلاع دهند که برای دریافت بلیت ها ، دریافت چمدان و سایر مناطق مهم به کجا مراجعه کنند .

به طور مشابه ، علائم خیابانی به رانندگان کمک می کند تا بدانند در بزرگراه ها برای خیابان های خاص از کجا خارج شوند و چه زمانی در تقاطع ها توقف کنند .

گرافیک‌ های مورد استفاده در رده سنی کودکان با گرافیک‌ های موجود در رده سنی بزرگسالان متفاوت است .

اولی احتمالاً از رنگ‌ های روشن‌ تر برای احساس انرژی بیشتر و در مقابل رنگ ‌های خاموش برای دومی استفاده می ‌کند . نشانه های بصری همچنین ممکن است نوعی برند سازی ، ارتباط هویت با استفاده از لوگوها و تصاویر مرتبط برای ایجاد ارتباط بین برند ، فضا و شخص باشد .

 

billboard

 

گرافیک محیطی می تواند جنببه های مختلفی داشته باشد:

جنبه اطلاع رسانی و یا حالت تاکید و یا هشدار نسبت به موضوعی داشته باشد.
جنبه فرهنگی داشته باشد، مانند تبلیغات شهری در مورد تئاتر و سینما و غیره.
جنبه آموزشی داشته باشد.
جنبه تبلیغاتی داشته باشد.
جنبه اجتماعی داشته باشد، مانند تبلیغات بر علیه مصرف سیگار در سطح شهر.
جنبه زیبایی و هنری و صرفا زیبا سازی محیط را داشته باشد.

تعادل تناسب تاکید تداوم وحدت و تنوع اصول یک سازمان بندی درست هستند. رنگ، نور، شکل، خط، نقطه، سطح، بافت و فضا به کمک آن ها می آیند تا اثری مطلوب و زیبا پدید آید.

 

[ultimate_ctation ctaction_background_hover=”#1e73be” text_font_size=”23″]

جهت استعلام قیمت ها و اجاره بیلبوردهای اصفهان با شماره زیر تماس بگیرید

رسانه هنر برتر

۴۳ ۰۰ ۶۶۶ ۳ – ۰۳۱

[/ultimate_ctation]
Rate this post
, , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
تابلوهای تبلیغاتی شهر به شعار جهانی غذا می پردازند
نوشتهٔ بعدی
یک تصویر خوب در تبلیغات مجله ای به هزار کلمه می ارزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.