تایپوگرافی و طراحی لوگو قسمت دوم

مجموعه ی کاراکترها و قلم های هم خانواده:

مجموعه ی کارکترهای الفبا در زبان فارسی – با تمام اجزایش – ممکن است شامل 250 کارکتر باشد، از جمله حروف اول، وسط، آخر و انتها، اعداد، نقطه ها، علائم تفکیک کننده و نشانه های ریاضی. این مجموعه کارکترها از روی کیفیات خاص طراحی خود که قلم نامیده می شود از دیگر مجموعه ها قابل تشخیص است.

گروهی از قلم ها که به یک شکل طراحی شده اند، اما از لحاظ ضخامت با هم متفاوت هستند، قلم های هم خانواده نامیده می شود.

آنچه ما در زمینه تایپ و فونت در دسترس داریم، به حروچینی سربی برای چاپ کتاب های فارسی مربوط است، که خود به ساخت حروف سربی برای زبان عربی در 400 سال قبل بر می گردد. مبدا اصلی آن حروف نیز خط نسخ عربی قرآنی بوده است.

هنر خط عربی با خط کوفی آغاز می شود، اما نشو و نموهای بعدی آن در جهت خطوط پیوسته و خواناتری مثل ثلث و نسخ تحقق می یابد.

در ساختن اولین حروف مجزای خط عربی برای چاپ، مبنای طراحی این حروف بر مبنای خط نسخ گذاشته می شود.

در ایران معمولا مدل ذهنی طراح برای طراحی فونت فارسی، حروف و فونت های لاتین است. سال ها ست طراحان هرگاه قصد طراحی فونت داشته اند، آگاهانه و یا نا خودآگاه، نگاهشان به حروف و تایپ لاتین بوده است و سعی در نوعی ترجمه ی شکل حروف لاتین به فارسی داشته اند.

تایپوگرافی و طراحی لوگو

تایپوگرافی و طراحی لوگو

درباره طراحی لوگو اول باید با مشتری مصاحبه داشته باشید و تمام نیاز ها و خواسته های مشتری از طراحی لوگو را به خوبی بدانید.

سپس شروع میکنید به تحقیق درباره ی مفهوم و نمادهای که مربوط به آن کسب و کار و نام تجاری هست. مثلا اینکه چه نمادها و چه رنگهای مناسب این کسب و کار یا این نام تجاری هست.

باید این نکته را در نظر بگیرید که طراحی لوگو شروعی برای برندسازی هست زیرا که رنگ سازمانی و هویتی بصری برای آن برند ایجاد میکند. و در امتداد آن برند شکل میگیرد.

بعد از اینکه تحقیقات کامل شد شروع به اتود دستی میکنید از بین اتودها احتمالا یکی یا دو تا از آنها برای اجرا با نرم افزارهای گرافیکی مناسب هستند.

نرم افزارهای که برای طراحی لوگو معمولا از آنها استفاده می کنند Photoshop  و Illustrator هستند. بهتر است که کار با این نرم افزارها را بدانید تا اجرای قوی ارائه دهید.

پس از اجرا با نرم افزارهای گرافیکی نمونه اجرا شده را برای مشتری ارسال میکنید البته نمادهای که استفاده کردید و رنگی که برای لوگو انتخاب کردید را باید در کنار لوگو به عنوان توضیحات برای مشتری ارسال کنید و برای مشتری شرح دهید که چرا از این نمادها و از این رنگها برای این نام تجاری استفاده کرده اید.

نمونه های از لوگو :

5/5 - (1 امتیاز)
, , , , ,
نوشتهٔ پیشین
سطوح بسته بندی
نوشتهٔ بعدی
تایپوگرافی و طراحی لوگو قسمت سوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.