تایپوگرافی و طراحی لوگو قسمت سوم

یکی از مهم ترین عوامل طراحی تایپ فارسی، درک و ملاحظه ی کرسی بندی هاست. نسبت دندانه ی اول به دندانه های وسط، نسبت کرسی پایین و بالا ی ف اول به ارتفاع الف، و یا به عمق ,، طرز قرار گیری ر با و، جای نقطه ها، محل فرضی اعراب، و همهی ظرائفی که می توانند به خوانایی و زیبایی حروف بیانجامند، در راز نسبت کرسی ها به یکدیگر است.

تایپوگرافی و طراحی لوگو

طراحی حروف و تایپگرافی:

مقیاس ها، اندازه و نسبت ها در تمامی اجزای طراحی حروف نقش اصلی و بنیادی دارند. در واقع اندازه ها و نسبت ها هستند که خوانایی و زیبایی فونت ها را تعیین می کنند. ضخامت خطوط مختلف، میزان کشیدگی های افقی و عمودی، اندازهی دهنده ها، میزان خمیدگی ها، و در غایت نسبت حروف در ترکیب نهایی که کلمات را می سازند، عواملی هستند که ما به نام طراحی تایپ و یا حروف می شناسیم.

در خوشنویسی سنتی فارسی اساتید مختلف سعی در ارائه ی راه حل هایی برای تعیین مقیاس هایی کرده اند که حاصل قرن ها کوشش خطاطی درخشان ماست. همان طور که قبلا گفته شد مهم ترین مقیاس پیشنهادی آنها (نقطه) است که پایه ی اصلی خوشنویسی بوده. در وهله ی نخست ارتفاع (ا) با تعداد نفطه تعیین می شده.

آنگاه دیگر حروف نیز با مقیاس نقطه نسبت ها مناسب را پیروی می کنند. (نقطه) نه فقط در تعیین نسبت حروف مقیاس قرار می گرفته بلکه فاصله ی میان حروف و کلمات نیز با مقیاس (نقطه) اندازه گیری می شدند.

طراحی حروف به صورت دستی:

برای طراحی اولیه حروف یکی از راه ها به نوعی کپی قلم است با این تفاوت که فقط دو خط بیرونی کشیده می شود. سپس امکان تصیحح آماده است.

تایپوگرافی و طراحی لوگو

آموزش طراحی لوگو:

آشنایی با انواع لوگو:

5/5 - (1 امتیاز)
, ,
نوشتهٔ پیشین
تایپوگرافی و طراحی لوگو قسمت دوم
نوشتهٔ بعدی
آموزش طراحی وب سایت قسمت سوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.