تایپوگرافی و طراحی لوگو قسمت چهارم

قواعد پایه ی اصلی تایپ و تایپوگرافی:

اصول

اصول به معنی ریشه ها و پایه هاست و در اصطلاح عبارتست از: درستی شکل و ساختار همه ی حروف و استحکام و اعتدال آنها از الف تا ی یعنی همه ی حروف از لحاظ ضخامت و نازکی و جهت قلم و ارتفاع و پهنای آنها از یک قاعده ی یکسان پیروی کنند.

در اصطلاحات خوشنویسی اصول شامل یازده جزء است: قوت، ضعف، سطح، دور، صعود حقیقی و مجازی، رعایت سیاهی و سفیدی(مثبت و منفی) در حلقه ها و گره ها و ارسال (سر دادن و رها کردن قلم) به طوری که حق هر یک به حد کمال ادا گردد.

نسبت

نسبت یا تناسب که قاعده ی دوم از دستگاه درستی تشکیل (ساختار و شکل) است عبارت از آن است که هر حرفی را که با یک قلم بنویسید (از لحاظ ضخامت و جهت گرفتن قلم) حروف هم جنس و شکل های مشابه آن نیز به همان اندازه و موافق هم باشند. (نسبت حروف به یکدیگر در تمام طول خطاطی یک قطعه برابر باشند) مثلا حرف نون در یک جا کوچک و در جای دیگر بزرگ نباشد.

مقیاس اصلی نسبت در خوشنویسی نقطه است. بدین معنی که همه ی حرف ها به نسبت برابر دارای تعداد نقطه هایی در طول و ارتفاع و دهانه ها و گره ها باشند.

ترکیب

ترکیب عبارتست از آمیزش معتدل و موافق حرف، کلمه، جمله، سطر، و دو سط و چند سطر باهم و خوبی(زیبایی) اوضاع کلی آنها به طوری که خوشایند طبع سلیم و ذوق مستقیم گردد. (به نوعی همان رعایت درست کرنینگ- فاصله ی حروف – ولدینگ- فاصله ی سطرها- در تایپو گرافی مدرن است)

کرسی

کرسی که در معنی لغوی یعنی تکیه گاه و نشست گاه و تخت است، اصطلاحا عبارتست از نشستن اجزای گوناگون حروف روی نشست گاه هایی برابر.

آموزش طراحی لوگو:

آموزش طراحی لوگو در برنامه ایلاستراتور:

5/5 - (1 امتیاز)
, ,
نوشتهٔ پیشین
آموزش طراحی وب سایت قسمت چهارم
نوشتهٔ بعدی
بسته بندی فلزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.