لوگو شرکت هواپیمایی + تاریخچه

معرفی لوگوی هواپیماها و تاریخچه ی آن ها

لوگوی ایرلاین ها هر کدام یک نمونه ی عالی برای نمایش نام تجاری یک کمپانی به شمار می روند که پشت پرده ی هر کدام فلسفه پنهان شده است. آنچه که حائز اهمیت می باشد، این است که لازم نیست شما حتما یک طراح حرفه ای باشید تا به لوگوی هواپیماها علاقمند شوید، چرا که در سراسر دنیا بازی هایی حتی وجود دارد که در آن افراد باید حدس بزنند که لوگو یک هواپیما خاص به چه مفهوم طراحی شده است.

لوگوی هواپیمای ها

هواپیمایی ایران ایر

باعث افتخار است که یکی بهترین ها در زمینه لوگوی هواپیماها مربوط به شرکت هواپیمایی ایران ایرا است. لوگوی این شرکت به طور رسمی با عنوان “هما” به ثبت رسیده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که لوگوی این هواپیما که بر اساس حروف اول «هواپیمایی ملی ایران» گرفته شده است دقیقا نام یک پرنده افسانه ای به نام هما است که در بالای یکی از ستون های تخت جمشید قرار دارد.

طراح این لوگو که یک یک جوان ارمنی 22 ساله به نام ادوارد تیگران زهرابیان بود به طور اتفاقی فراخوان شرکت ایران ایر در سال 1340 را مبنی بر طراحی لوگو شرکتی اختصاصی را دید و یک طرح ارائه داد، که در نتیجه بعد از گذشت 6 دهه همچنان از طرح این جوان که نشانی از تاریخ غنی کشورمان ایران هم می باشد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

آژانس تخصصی خبر و اطلاعات حمل ونقلی اسکیفت در گزارش سال 2013 ارزیابی از لوگوی شرکتهای هواپیمایی در سراسر جهان داشت و بعد از ارزیابیهای متعدد تمام شرکتهای مطرح در زمینه صنعت هوایی توسط یاتا، شرکت هواپیمایی ایران ایر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را دارنده بهترین لوگوی خدمت رسانی هوایی معرفی نمود.

این لوگو با نام هما در حالی به عنوان برترین معرفی شد که خطوط هوایی ایران با تحریمهای بین المللی مواجه است و شاید ارتباط پروازی با بسیاری از فرودگاههای دنیا ندارد. استفاده از یک رنگ آرام بخش، استفاده از نماد پرنده و همچنین سمبلی پیج در پیچ و به نوعی انعطافی منجر به این شد که این برند در برابر سایرین دارای جایگاه متمایزی باشد.

ادوارد زهرابیان درباره اینکه چهطور طرح پرنده اساطیری هما را بهعنوان خمیرمایه و پایه طراحی این لوگو قرار داده میگوید: «آن زمان زیاد جهانگردی میکردم. به آثار تاریخی علاقه داشتم و هنوزهم دارم. یادم آمد که یک چنین سرستونی در تخت جمشید است که میتواند خمیرمایه این طرح باشد.» سر این تندیس اساطیری ایران از یال اسب، گوش گاو و صورت عقاب تشکیل شدهاست.

وی همچنین نظرش را درباره لوگوی دیگر ایرلاینهای جهان گفتهاست .

او میگوید: «اگر دقت کرده باشید، لوگوی اکثر شرکتهای هواپیمایی دنیا تاکنون دچار تغییر شدهاند. تنها مورد مشابهی که من میتوانم به آن اشاره کنم، لوگوی لوفتهانزا است. بخش اصلی لوگوی لوفتهانزا یعنی پرنده «درنا» از روز اول تا به امروز دست نخورده باقیماندهاست .این نشان میدهد این لوگو جای خود را را پیدا کردهاست.»

این لوگو سال 1961 طراحی شدهاست.

پس از آغاز به کار هواپیمایی ملی ایران و ثبت آن به عنوان شرکت ملی، نام هما از ترکیب سه حرف نخست این سه کلمه بوجود آمد و برای معادل انگلیسی، به دلیل ثقیل بودن نامIran National  Airline از ترکیب ساده ترIran Air استفاده شد.

نمونه طراحی ست اداری

انتخاب آرم برای هما از طریق اعلام فراخوان در روزنامه های کیهان و اطلاعات در سال 1340 به مسابقه گذاشته شد. امر داوری توسط هیاتی از دانشکده هنرهای زیبا انجام شد.

در این مسابقه طرح یک جوان ایرانی با الهام از یکی از سرستون های تاریخی تخت جمشید برنده شد.ادوارد زهرابیان طراح نشان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما ، زمانی این نشان ماندگار را طراحی کرد که فقط 22 سال داشت.

این جوان با استفاده از یک سری موتیف های ایرانی طراحی خود را انجام داد .بهترین الگویی که وی می توانست برگزیند، پرنده ای در اسطوره های ایرانی به نام هما بود که نمونه اش را تنها در تخت جمشید می شد یافت.

نام این پرنده هم چنین در کتاب های گریشمن، باستان شناس مشهور فرانسوی که حوزه تخصصی مطالعاتش ایران باستان بود، آمده است .سرستون پرنده ای را به تصویر می کشید که دارای سه خصوصیت منحصر به فرد بود: سر عقاب ،گوش های گاو و یال اسب.

در برخی از منابع آمده است که هما هرگز نمی آرامد و در تمام طول زندگی خود تا حدی در اوج پرواز می کند که از دیده گان نهان شده و هرگز بر روی زمین نمی آساید. رنگ پیشنهادی طراح برای این لوگو، آبی فیروزه ای بود.

لوگوی هواپیمای ها
لوگوی هواپیمای ها

هواپیمایی قطر

یکی دیگر از موارد که در لیست لوگوی هواپیماها قرار می گیرد، هواپیمایی قطر است.

این شرکت هواپیمایی بین المللی دارای لوگویی متمایز می باشد که با یک نگان می توان متوجه شد که این لوگو مختص چه ایرالاینی می باشد. این علامت اختصاری در حقیقت شاخ های یک غزال بزرگ است که شاخصی از حیوان ملی کشور قطر محسوب می شود.

لوگوی هواپیمای ها

هواپیمایی کانتاس

اصولا شرکت های هواپیمایی از نمادهای کشور خودشان برای طراحی لوگوی خود استفاده می کنند؛ یک شرکت هواپیمایی استرالیایی به نام کانتاس برای طراحی لوگوی هواپیماها این شرکت از کانگروی استفاده شده است.

لوگوی این شرکت از سال 1956 تاکنون کمی تغییر کرده به شکل کانگروی پرنده درآمده است. طراحی لوگوی جدید شرکت هوایی کانتاس را فردی به نام هانس هالبوش برعهده داشته و از لوگوهای قبلی شفاف تر و زیباتر می باشد. لوگوی جدید کانتاس به عنوان یک عنصر کلیدی در ناوگان هواپیمایی و شناسایی کانتاس در سراسر جهان به شمار می رود.

لوگوی هواپیمای ها
لوگوی هواپیمای ها

هواپیمایی کاتای پاسیفیک

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، لوگوی هواپیماها هر کدام برای خود دارای فلسفه ی مخصوص به خودشان هستند؛ شرکت هواپیمایی کاتای پسیفیک هم از این قائده خارج نیست و در سال 1994 درست زمانیکه هویت این شرکت توسط آژانس تبلیغاتی“Landor Associates” ثبت گردید، طراحی شد. این نماد در واقع بال یک پرنده است که انگار با قلم رنگ کشیده شده است.

در ادامه توضیحاتی که درباره شرکت هواپیمایی کاتای پاسیفیک گفتیم شاید برایتان جالب باشد ،بدانید که از سال 2011 از سمت یاتا این شرکت هوایی به عنوان سومین شرکت هواپیمایی جهان بر پایه میزان ارزش بازار سرمایه شناخته شده است. این شرکت هواپیمایی در حال حاضر دارای 138 فروند هواپیمای مسافربری و باربری برای خودش است.

لوگوی هواپیمای ها

هواپیمایی آئروفلوت

در ادامه مقاله ی مربوط به لوگوی هواپیماها می خواهیم به سمت شرکت هوایی آئروفلوت برویم؛ این شرکت در طراحی لوگوی خود از نمادهای چکش و داس استفاده کرده است. آرم شرکت هوایی آئروفلوت در کلاه های خز روسی هم در زمان های گذشته استفاده می شده و در حقیقت یک نماد قدیمی در این کشور به شمار می رود.

هواپیمایی تای ایرویز

لوگوی دیگری که می خواهیم درباره آن صحبت کنیم، شرکت هواپیمایی تای ایرویز متعلق به کشور تایلند است. لوگوی این شرکت هوایی که یک نمایان گر یک “مرد رقصنده” است در میانه های سال 1970 طراحی شد.

اما بعد از این که شرکت هوایی تای ایرویز توانست تا حد زیادی دسترسی جهانی خودش را گسترش دهند، تصمیم گرفت که لوگوی هواپیمایی خود را به شکلی مدرن و بین المللی تغییر دهد. در لوگوی جدید این شرکت هوایی عناصری سنتی از کشور تایلندنمایان است که به رنگ زرد و بنفش که نشان دهنده رنگ معابد طلایی و گل های ارکیده ی گرمسیری نیز می باشد.

لوگوی هواپیمای ها

هواپیمایی چین

مورد دیگری که در لیست فلسفه طراحی لوگوی هواپیماها قرار گرفته است، یک شرکت هواپیمایی چینی است. این شرکت هواپیمایی لوگوی اش به زبان انگلیسی بوده که توسط رهبر قبلی این کشور به نام” Deng Xiaoping ”  با خطی خوش نوشته شده بود. تصویری از ققنوس بر روی بدنه این هواپیما به چشم می خورد که به شکل هنرمندانه ای نشان دهنده ی کلمهVIP  است.

هواپیمایی سنگاپور

شرکت هوایی دیگری که می خواهیم لوگوی آن را بررسی کنیم، شرکت هواپیمایی سنگاپور است. لوگوی این شرکت هوایی یک پرنده به نام کریس است. کریس پرنده ای نقره ای رنگ است که محل سکونت آن در جنوب شرقی آسیا می باشد که در افسانه ها و داستان های عرفانی این منطقه دارای محبوبیت بسیار بالایی است.

لوگوی هواپیمای ها

هواپیمایی آلاسکا

در ادامه معرفی بهترین لوگوی هواپیماها در جهان می خواهیم به سمت شرکت هواپیمایی آلاسکا برویم.

این شرکت هواپیمایی در دنباله هواپیماهای خودش چهره یک مرد اسکیمو را به تصویر کشیده است. این شرکت هواپیمایی برای به روز رسانی نام تجاری خودش در سال های گذشته اقدامبه ارائه یک سری تغییرات کوچک در لوگو خود نموده است.

هواپیمایی آذربایجان

در لیست بهترین لوگوی هواپیماها شرکت هوایی آذربایجان به نام “بوتا ایرویز هم قرار دارد که نخستین شرکت هواپیمایی کم هزینه کشور آذربایجان نیز بود .لوگوی این شرکت نمادی از پرنده اسطوره ای و مقدس “سیمرغ” نیز می باشد.

 

لوگوی هواپیمای ها

هواپیمایی لوفتانزا

لوگوی هواپیمایی شرکت لوفت هانزا به طور دقیق 100 سال پیش طراحی شد با اعمال تغییراتی بر روی آن چهره مدرنی به خود گرفت. المان اصلی این شرکت هوایی درنا بوده که به رنگ های آبی و زرد طراحی شده است.

این شرکت در سال های اخیر یک سری تغییرات جزئی را بر روی لوگوی این هواپیما به وجود آورد که اگرچه نامحسوس بود اما بر روی جلوه این برند هوایی زمانی که در آسمان ها در حال پرواز بود نیز تاثیر بسزایی نیز داشت. لازم به ذکر است که بگوییم این شرکت هوایی یکی از بهترین و معتبرترین ایرلاین های دنیا است که به 211 مقصد بین المللی در 74 کشور دنیا پرواز دارد.

لوگوی هواپیمای ها

هواپیمایی Egypt

دیگر شرکت هواپیمایی که لوگوی آن را می خواهیم مورد بررسی قرار دهیم، شرکت هواپیمایی ایجپت ایر است که در سال 1932 تاسیس شد و یکی از بزرگترین شرکت های هواپیمایی است. لوگوی این شرکت هوایی نشان دهنده ی اسطوره های باستانی مصر می باشد. سر فالکون درفرهنگ مصری به معنای خدای خورشید می باشد.

هواپیمایی ژاپن

دیگر موردی که در لیست لوگوی هواپیماها قرار می گیرد، لوگوی هواپیمایی ژاپن است که توسط جری هوف در سال 1958 طراحی شد. این لوگو نشان دهنده ی tsurumaru که پرنده با بال های بلند می باشد.

رنگ قرمز به کار برده شده در این لوگو نشان از فرهنگ ژاپنی ها است که نمادی از زندگی طولانی، رفاه و سلامت خوب است. اگر برایتان سوال پیش آمده کهtsurumaru  به چه معنا است، باید بگوییم که این پرنده ای خستگی ناپذیر و بلند پرواز است که نشان دهنده ی قدرت پرواز این هواپیما در آسمان می باشد.

لوگوی هواپیمای ها

هواپیمایی رایان ایر Ryanair

دیگر شرکت هواپیمایی که می خواهیم درباره لوگوی آن صحبت کنیم، شرکت هوایی رایان ایر است. لوگوی این شرکت هواپیمایی در سال 1987 طراحی شد و ترکیبی از یک فرشته و یک چنگ که یک نماد فرانسوی است و در حقیقت بخش مهمی از فرهنگ این کشور به شمار می رود.

هواپیمایی Jet

شرکت هواپیمایی دیگری که لوگوی آن را می خواهیم در لیست بهترین لوگوی هواپیماها بررسی کنیم، شرکتJet  نام دارد. لوگوی هوایی این شرکت توسط فردی به نامK. V. Sridhar  در سال 1992 طراحی شد و وی از نماد خورشید در حال پرواز برای لوگوی این شرکت نیز استفاد کرد.

فلسفه ی استفاده از این نماد برای لوگوی این شرکت هوایی این بوده که انتهای هواپیما با سرعت در آسمان حرکت می کند و در پس زمینه خود خطی از هواپیما با نمایی از خورشید وجود دارد.

لوگوی هواپیمای ها

هواپیمایی Aer Lingus

شرکت هواپیماییAer Lingus  یکی دیگر از گزینه هایی است می خواهیم در مورد لوگوی آن صحبت کنیم. شرکت هواپیمایی ایر لینگاس ایرلندی در سال 1936 تاسیس شد و دارای بیش از 48 فروند هواپیمای مسافربری و باربری می باشد و در حال حاضر در بیش از 70 مقصد مختلف در قاره های اروپا، آفریقا و آمریکا نیز پرواز داشته است.

نمادی که این شرکت هوایی در لوگوی خود به کار برده یک شبدر جوان است که نماد کشور ایرلند می باشد و لازم به ذکر است که بگوییم در سال 1996 این لوگو تغییر کرد و به کلیشه ی نمادی از نوشیدنی ایرلندی ها بر روی آن طراحی شد.

Rate this post
نوشتهٔ پیشین
برند ایرانی و برندینگ
نوشتهٔ بعدی
رنگهای تبلیغاتی خاص طراحی کاتالوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.