تاثیر تکنولوژی روی بسته بندی

تعریف بسته بندی

تعاریف زیادی برای بسته بندی در نظر گرفته شده است اما در اینجا تنها به یک مورد از آن اشاره میکنیم. بسته بندی عبارت است از ساخت محفظی که سالم تا کالا ها و محتوای خود را از مرحله ی بعد از تولید تا مصرف حفظ نماید و پیام تولید کننده را به خریدار برساند.

طراحی بسته بندی
طراحی بسته بندی

نمونه کارهای طراحی بسته بندی محصول رسانه هنر برتر

تاثیر تکنولوژی روی بسته بندی

توسعه ی بسته بندی طی قرن ها با پیشرفت هایی در تکنولوژی تحت تاثیر گسترش حمل و نقل و تغییرات اجتماعی قرارگرفته است. درست به همان میزان که پیشرفت و تغییر بر روی تمامی جنبه های زندگی ما تاثیر گذاشته است این تغییرات بر روی بسته بندی نیز تاثیر گذاشته است . تکنولوژی که برای حمل و نقل غذا به مکانی دیگر ایجاد شده اکنون در فروشگاه به چشم میخورد.

اهمیت بسته بندی

گاهی بسته بندی وظیفه فروشنده را بهتر از آدم زنده انجام می دهد، چرا که انسانها در موقعیت های متفاوت دارای خصوصیت های عاطفی رفتاری و روانی متفاوتی هستند.ازطرفی خریدار بدون صرف وقت بسیار بر اساس تجزیه ذوق سلیقه و گاه آزمایش از بین صد ها محصول مشابه میتوان انتخاب نماید .به هر حال اهمیت نگهداری و بسته بندی کاال کمتر از تولید آن ها نمیباشد و در انتها تولید هر کاالیی بسته بندی عامل تعیین کننده حفظ و نگهداری آن تا رسیدن به دست مصرف کننده و از طرفی بهترین و بزرگترین مروج تبلیغ محصوالت یک شرکت میباشد.

برخی از مزایای طراحی بسته بندی محصول

  1. امکان نگهداری و حفاظت در برابر عوامل شیمیایی ،فیزیکی ومکانیکی به مدت طوالنی
  2. شکل مهندسی بهتر درنتیجه چیدمان و نظم بیشتر
  3. کارایی بهتر و سهولت درمصرف
  4. حمل و نقل آسان
  5. فروش بیشتر و توزیع راحت تر

نمونه های طراحی لوگو رسانه هنر برتر

معایب طراحی بسته بندی محصول

معایب یک بسته بندی صحیح در مقابل محاسن آن ناچیز است ولی در یک کالم عیب بسته بندی را در افزایش هزینه تولید میدانند و از طرفی در صورت عدم بازیافت و تجزیه در محیط زیست،آلودگی محیط زیست مهم ترین عیب بسته بندی محسوب میگردد و در خصوص افزایش هزینه تولید با توجه در نتیجه در حین نگهداری ، حمل و نقل برای بسیاری از کاالها غیر تحمل منجر به کاهش هزینه میگردد.

طراحی بسته بندی محصول
طراحی بسته بندی محصول
انواع بسته بندی :

شیشه ای _فلزی یا ظروف فلزی )حلبی(_ پالستیکی یا ظروف پالستیکی_کاغذی و مقوایی

طبقه بندی طراحی بسته بندی محصول
  • بسته بندی اولیه مصرفی: بدون واسطه ای محتوا را در خود جای میدهد.
  • بسته بندی ثانویه: هنگام استفاده از کاال دور انداخته میشود.
  • بسته بندی ثالثیه حمل و نقل : برای نگهداری ، شناسایی و حمل و نقل کاال استفاده میشود.
مالحظات محیط زیست

عوامل زیست محیطی بر کار تولید کنندگان و خرده فروشان تاثیر میگذارد . اکنون آن ها بخشی از مسئولیت های شرکت خود را در قبای محیط زیست تعیین میکنند که در گزارشات سالیانه و اسناد مربوط به سیاسگذاری شان نشان داده شده است.در کشوری مثل آلمان قوانین سختی بر مالحظات محیط زیستی حکمفرما ست.

طراحی و چاپ بسته بندی محصولات
طراحی و چاپ بسته بندی محصولات
بازیافت

بازیافت، روی طراحی بسته بندی اثر دارد ، زیرا بر انتخاب مواد موثر است.استفاده از اجزای قابل بازیافت ، روش آسان تری برای نشان دادن اعتبار محیطی است تا استفاده از کاالهای درجه دوم .در این صورت مصرف کنندگان میتوانند مزیت یا ضرر این کاال ها را یرای محیط زیست درک کنند.این روز ها مصرف کنندگان میخواهند با نگاه کردن به بسته بندی یک کاال دریابند که با خرید این محصول چه چیزی عایدشان خواهد شد،از ارزش غذایی محصول گرفته تا تاثیراتی که بسته بندی آن برروی محیط زیست خواهد داشت.

5/5 - (1 امتیاز)
, ,
نوشتهٔ پیشین
شغل طراحی موشن گرافیک
نوشتهٔ بعدی
چگونه در انیمیشن حرفه ای شویم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.