صفر تا صد طراحی لوگو در 7 مرحله فرآیند خلاقانه

صفر تا صد طراحی لوگو در 7 مرحله فرآیند خلاقانه

صفر تا صد طراحی لوگو: نایک، پپسی و اپل، جدا از اینکه شرکت‌های بزرگ و موفقی هستند، وجه اشتراک دیگری نیز دارند: مصرف‌کنندگان عادی آمریکایی می‌توانند بدون تردید لوگوی هر شرکت را تشخیص دهند. یک لوگوی موفق ساده و معرف شرکتی است که نشان دهنده آن است.

ایجاد یک لوگوی قوی به زمان، پول و تلاش نیاز دارد. طراحی یک نمایش بصری کوچک از کل یک شرکت می تواند یک کار دلهره آور باشد، اما اگر این فرآیند به درستی انجام شود، یک لوگو می تواند یک ابزار بازاریابی بسیار موثر باشد. همه متخصصان خلاق سیستم‌های گردش کار متفاوتی دارند و مسیرهای مختلفی وجود دارد که منجر به یک نقطه پایانی موفقیت‌آمیز می‌شود، اما توالی کلی فرآیند معمولاً یکسان است.

صفر تا صد طراحی لوگو در 7 مرحله  فرآیند خلاقانه 
صفر تا صد طراحی لوگو در 7 مرحله  فرآیند خلاقانه

بخش اول فرآیند طراحی لوگو شامل بحث با مشتری در مورد اهداف شرکت و زیبایی بصری است. سپس مرحله تحقیق و توسعه فرا می رسد. این امر با تولید پیش نویس ها، و در نهایت، اصلاح و توسعه هویت برند با استفاده از طراحی لوگوی جدید دنبال می شود.

ترسیم لوگو بر روی کامپیوتر تنها جزء کوچکی از فرآیند است. تحقیق و آماده سازی اغلب زمان زیادی را می گیرد. با وجود سادگی و اندازه کوچک محصول نهایی، طراحی لوگو می تواند یک فرآیند شگفت آور پیچیده باشد. در این مقاله، 7 مرحله در این فرآیند را شرح می دهم.

اکثر پروژه های طراحی با امضای قراردادی شروع می شوند تا از هر دو طرف به صورت قانونی محافظت کنند. اگرچه این بخش جذابی از تجارت نیست، اما شری ضروری است که از همه افراد درگیر محافظت می کند. توافق نامه ها علاوه بر مزیت قانونی بودن، می توانند به تعیین جدول زمانی پروژه و تعیین هر گونه مشخصاتی مانند محدودیت های بازنگری، مهلت های پرداخت و محصولات تحویلی نیز کمک کنند.

مرحله 1: خلاصه طراحی

اولین مرحله در بخش خلاقانه فرآیند طراحی لوگو، خلاصه طراحی نام دارد. این زمانی است که طراح پروژه را به طور طولانی با مشتری بحث می کند. درک اهداف شرکت برای لوگو بسیار مهم است. طراح باید تا حد امکان اطلاعات بیشتری از مشتری جمع آوری کند. مهم است که بدانید لوگو در کجا، در چه مقیاسی و با چه ظرفیتی استفاده خواهد شد. لوگویی که در بیلبورد استفاده می شود ممکن است حاوی جزئیات بیشتری نسبت به لوگویی باشد که روی سربرگ و کارت ویزیت استفاده می شود.

طراح همچنین باید در مورد مخاطبان هدف شرکت اطلاعات کسب کند. لوگو باید منعکس کننده و جذب جمعیت شناسی صحیح باشد. همچنین برای طراح مهم است که بداند آیا شرکت قبلاً زیبایی بصری ایجاد کرده است یا خیر. اگر یک طرح رنگ یا سبک موجود وجود داشته باشد، بسیار مهم است که بفهمیم آیا مشتری می‌خواهد آن ویژگی‌ها را در لوگوی جدید بگنجاند یا نه. در برخی شرایط، یک لوگوی جدید ممکن است فرصتی برای شروع تازه و ایجاد یک هویت بصری جدید باشد، در حالی که در شرایط دیگر ممکن است برای مشتری مهم باشد که نوعی سازگاری حفظ شود.

مرحله 2: تحقیق

هنگامی که مقدار کافی از اطلاعات عمومی جمع آوری شد، طراح باید عمیق تر به مرحله تحقیق بپردازد. اغلب مشتریان نمی توانند دقیقاً آنچه را که برای لوگو تصور می کنند به صورت شفاهی بیان کنند، بنابراین این وظیفه طراح است که اطلاعات مربوطه را از مشتری جلب کند. پرسیدن سوالات استراتژیک مرتبط باید به مشتری کمک کند تا هر گونه اطلاعات قابل اجرا را منتقل کند. لوگوهای موفق می توانند به هر تعداد چیز اشاره کنند.

به عنوان مثال، برخی از لوگوها به طور نامحسوس به موقعیت جغرافیایی شرکت اشاره می کنند. ایجاد مضامین بالقوه به نفع طراح خواهد بود و مواد بیشتری را برای استفاده در هنگام طوفان فکری و طراحی در مراحل بعدی فراهم می کند. مضامین در این مرحله می توانند تحت اللفظی باشند. هنر در تبدیل آنها به بازنمایی های غیر تحت اللفظی است.

طراح علاوه بر صحبت مستقیم با مشتری، اغلب تحقیقات بازار گذرا را در مورد شرکت و رقبای آن انجام می دهد. نظر مشتری در مورد شرکت خود فقط نیمی از داستان را بیان می کند. هر طراح خوب باید آنها را (آنلاین و آفلاین) نیز جستجو کند تا دیدگاه مشتری هدف از شرکت را درک کند. بررسی سیستم‌های هویتی شرکت‌های مشابه ممکن است بینشی در مورد اثربخشی سبک‌های مختلف لوگو ایجاد کند. تحقیق در مورد روندهای فعلی در صنعت نیز می تواند عاقلانه باشد.

مرحله 3: طوفان فکری و مفهوم سازی

باز هم ذکر این نکته ضروری است که همه طراحان متفاوت هستند. اما شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با شرکت و محصول یا خدمات آن یک روش معمول در این مرحله از فرآیند خلاقیت است. این کلمات برای الهام بخشیدن به نمایش های بصری احتمالی شرکت استفاده خواهند شد. هنگامی که ایده ها به صورت متنی روی صفحه جاری می شوند، نمادها و اشکال بصری نیز شروع به شکل گیری می کنند.

اکنون زمان آن است که مفاهیم و مضامینی را که قبلاً در مرحله طوفان فکری ایجاد شده بود شروع کنیم. ترسیم این ایده ها بر روی کاغذ یک گام اساسی است که طراح را تشویق می کند تا سرعت خود را کاهش دهد و تمام زوایا و جهت های ممکن را بررسی کند.

مرحله 4: تولید پیش طرح

پس از صرف زمان کافی برای تحقیق و طراحی، فرآیند تولید پیش نویس آغاز می شود. پیاده سازی دیجیتال معمولاً با استفاده از Adobe Illustrator، یک برنامه ترسیمی مبتنی بر برداری، اجرا می شود. در این مرحله، موفق‌ترین ایده‌های توسعه‌یافته در مرحله طراحی روی کامپیوتر دوباره خلق می‌شوند. آنها با افزودن رنگ و جزئیات شروع به زنده شدن خواهند کرد و تا زمانی که به طور دقیق خواسته های مشتری را نشان ندهند بهینه سازی می شوند.

برخی از لوگوها صرفاً بر کلمات یا متنی متکی هستند که به آنها “علامت های کلمه” گفته می شود، در حالی که برای برخی دیگر متن تنها یک تکه از پازل است. صرف نظر از این موضوع، در اینجا مهم است که توجه داشته باشید که انتخاب نوع فونت، لحن کل لوگو را تعیین می کند. آزمایش هر گزینه لوگو با تعدادی فونت مختلف در نهایت منجر به یک محصول نهایی موثرتر می شود.

صفر تا صد طراحی لوگو در 7 مرحله  فرآیند خلاقانه 
صفر تا صد طراحی لوگو در 7 مرحله  فرآیند خلاقانه

مرحله 5: گام به عقب

در این مرحله، بسیاری از طراحان برای مدت کوتاهی از پروژه دور می شوند. این استراحت به عنوان زمان تأمل عمل می کند و به طراح این فرصت را می دهد که با چشم اندازی تازه به پروژه بازگردد.

این همچنین ممکن است فرصت خوبی برای جمع آوری بازخورد از طرف های بی طرف خارجی باشد. طراحی لوگو می تواند یک فرآیند بسیار پیچیده باشد. بنابراین به دست آوردن بینش از یک جفت چشم اضافی (یا دو) بسیار سودمند است. پس از بازگشت به طرح های لوگو، موثرترین تکرارها باید انتخاب و برای ارائه مونتاژ شوند.

مرحله 6: بازخورد مشتری

اکنون که تعدادی گزینه ایجاد شده است، مؤثرترین انتخاب ها برای بررسی به مشتری ارائه می شود. گاهی اوقات ممکن است گزینه‌های لوگو به صورت متنی ارائه شوند تا به مشتری کمک کنند تا ببیند چگونه به یک قطعه وثیقه نگاه می‌کنند. معمولاً یک توضیح مکتوب از پروژه با گزینه های لوگو همراه خواهد بود.

در این مرحله، مشتری باید ایده ها را در نظر بگیرد و با یادداشت پاسخ دهد. سپس طراح بازخورد مشتری را در نظر می گیرد و بر اساس آن تغییراتی را ایجاد می کند. لوگوی بهبود یافته دوباره به مشتری ارائه می شود. اغلب دورهای زیادی از بازنگری قبل از رضایت مشتری از محصول نهایی وجود دارد.

مرحله 7: تحویل

هنگامی که مشتری از لوگوی به دست آمده راضی است، طراح انواع فایل های مختلفی را تولید می کند که می تواند برای خروجی های مختلف استفاده شود. انواع فایل های مهم عبارتند از EPS، JPEG، و احتمالاً TIF در شرایط خاص. برخی از مشتریان ممکن است به نسخه سیاه و سفید لوگوی نهایی نیز نیاز داشته باشند.

ممکن است در مواقعی که لوگوی سایز کامل جزئیات زیادی دارد و به خوبی کوچک نمی شود، نسخه ساده شده جداگانه ای مورد نیاز باشد. تلاش برای پیش‌بینی تمام نیازهای احتمالی مشتری می‌تواند سودمند باشد و از نیاز به اصلاحات و بازنگری‌ها در آینده جلوگیری کند.

پس از تحویل فایل های نهایی، وقت آن است که به فکر استفاده از لوگو بر روی مواد بازاریابی و محصولات تبلیغاتی باشید. بسیاری از اوقات طراح به کار با مشتری ادامه می دهد تا با استفاده از لوگوی جدید، یک سیستم هویت کامل برند ایجاد کند.

نتیجه
اگرچه لوگوهای موفق از نظر بصری بسیار ساده به نظر می رسند، فرآیند ایجاد یک لوگو کاملا برعکس است. طراحی لوگو یک پروژه وقت گیر با مراحل مختلف توسعه است که برای تولید یک محصول نهایی قدرتمند مورد نیاز است. این یک فرآیند مشارکتی است که طی آن ارتباط بین طراح و مشتری ضروری است.

با این حال، سرمایه گذاری ارزش آن را دارد – وقتی فرآیند با موفقیت اجرا شود، لوگوی حاصل به دارایی ارزشمندی برای تلاش های بازاریابی شرکت تبدیل می شود.

چه یک طراح باشید که طراحی لوگو را آغاز می کند یا یک فرد تجاری که به دنبال ایجاد لوگوی خود است، امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا 7 مرحله اساسی برای ساخت لوگوی عالی را درک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
, , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
نقش و تاثیر طراحی لوگو در فروش محصول و خدمات
نوشتهٔ بعدی
چگونه لوگوی خود را هندسی تر کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.