روانشناسی طراحی در طراحی لوگو

تعریف روانشناسی در طراحی لوگو

قبل از هر چیز بهتر است به تعریفی از ” روانشاسی طراحی لوگو ” بپردازیم.

است و به معنای واقعی کلمه ، به معنی “کلمه” است. لوگو در زبان یونانی“logos”

لوگو یک “کلمه” بصری است که به کمک آن شما هویتی را به افراد معرفی می کنید . مردم لوگو شما را می بینید و مفهوم آن را به مثل یک زبان درک می کنند.

مردم با هم در زمینه های فرهنگی و آموزشی تفاوت هایی دارند . هر شخص متناسب با بینشی که دارد ، برداشت خودش را از لوگوی شما می کند.

کاری که ما در ” روانشاسی لوگو ” می کنیم این است که لوگو را به بخش های مختلف تقسیم می کنیم و هر بخش را به شکل یک خصوصیت می بینیم .

خواهیم دید که هر خصوصیت چه تاثیری بر مردم دارد و چگونه با کنترل این خصوصیت ها می توانیم دهنیت مردم نسبت به لوگو را متناسب با چیزی که می خواهیم ، تغییر دهیم.

از انجا که خصوصیت های هر لوگو ممکن است نامحدود باشد و من قصد بررسی همه آنها را ندارم ؛ پس بهتر است به سراغ ۲ مورد از مهم ترین خصوصیت ها در طراحی لوگو برویم : رنگ و شکل

چرا طراحی لوگو مهم است؟

اولین برداشت ها همه چیز هستند طراحی لوگو اساساً چهره برند و کسب و کار شماست، بنابراین باید اولین تاثیرگذاری را ایجاد کنید. لوگوی شما اولین معرفی شرکت شما به مشتریان جدید و بالقوه است، بنابراین باید فوراً آنچه را که ارائه می دهید با آنها در میان بگذارد. این نیاز به جلب توجه، ایجاد اعتماد و اطلاع رسانی به مشتریان برای پرس و جو بیشتر دارد. اگر لوگوی شما فوراً مورد توجه قرار نگیرد، شانس دومی وجود ندارد.

طراحی لوگو بخشی جدایی ناپذیر از برند شماست. به این فکر کنید که چند لوگو را می شناسید که نام تجاری آنها یکپارچه نیست. این قدرت یک لوگوی به یاد ماندنی است که در نتیجه نشان دهنده شناخت قوی برند است.

روانشناسی رنگ

زمانی که در مورد رنگ لوگو با مشتریان صحبت می کنیم ، معمولا سریع به ما می گویند فلان رنگ یا بهمان رنگ برای این کار مناسب است .

متاسفانه در همه جا پر شده است از مقالات رنگ شناسی و چیزهایی مثل اینکه رنگ زرد این معنی را دارد و رنگ قرمز آن معنی را.

باید این نکته را دانست که رنگ ها فقط یک معنی ندارند . هر رنگ ممکن است چندین معنی داشته باشد .

البته این معانی در کشورهای مختلف و در سطوح اجتماعی مختلف متفاوت است.

تصویر زیر تفسیرهای گوناگونی که می شود از رنگ ها داشت را نشان می دهد:

 

download (3)

جدول خصوصیات رنگ ها

در طراحی لوگو خواهشا سراغ رنگ های متعدد نروید و تنها یک رنگ را انتخاب کنید .

انتخاب تک رنگ به شما اجازه می دهد تا طرح تجاری خود را مبتنی بر یک رنگ و به صورت صحیح به پیش ببرید.با گذشت زمان مردم لوگوی شما را به آن رنگ و آن رنگ را متناسب با لوگوی شما می شناسند .

هر رنگی که برای لوگوی خود انتخاب می کنید ، مطمئن شوید که لوگوی سفید شما روی پس زمینه سیاه و لوگوی سیاه شما بر روی پس زمینه سفید به خوبی دیده میشود .

از نظر روانشناسی اینکه لوگو بتواند به شکل مکمل هم خوب دیده شود اهمیت دارد.

روانشناسی شکل

در بعد روانشناختی ، اشکال ارتباط خوبی با مغز برقرار می کنند . فرم و شکل به خوبی در مغر می ماند و به یاد آورده میشود .

علامت نایکی و یا حلقه های المپیک را به یاد آورید.

download

بین “شکل” و متن تفاوت هایی وجود دارد . متن باید توسط مغز کد گشایی شود تا قابل درک گردد.ممکن است فردی باشد که نحوه کد کشایی متون را نداند و نتواند با متن ارتباطی برقرار کند.

اشکال می توانند بار معنایی داشته باشد . هر شکل مفهوم و صدای منحصر به فردی در مغز ایجاد می کند.

گاهی مواقع خود متن به شکل تصویر دیده می شود .

اینجا جایی است که متن و تصویر به هم می آمیزند ( تایپوگرافی) .به نظر من بهترین شکل از طراحی” لوگو لوگو تایپ” است که همزمان هم شامل متن و هم شامل تصویر است.

بررسی موردی : لوگوی جدید توییتر

لوگوی جدید توییتر موردی است که از دید روانشناسی ارزش بررسی دارد . نسخه جدید لوگوی توییتر نسخه پرداخت شده و زاویه دار لوگوی قبلی است.

لوگوی جدید به سمت بالاست ، رو به آینده دارد ، در حال رشد است و بهتر به یاد آورده می شودdownload (2)

وگوی جدید و قدیم تویتتر در کنار هم

در نهایت

تحقیقات نشان داده است با افزایش سن تاثیر پذیری افراد در مقابل لوگوها و برندها کاهش می یابد . اما این مورد در مورد جوان تر ها صادق نیست

طراحان باید سعی کنند موازنه ای روانشناختی در مورد اقشار مختلف ( به خصوص افراد بازار هدف ) و اهداف خود در طراحی ایجاد کنند.

ایجاد ترکیب مناسب در طراحی گرافیکی لوگو حائز اهمیت است . اما  زمانی کار تکمیل می شود که طراح نکات روانشناختی را نیز در نظر بگیرد . تنها در این صورت است که می توان گفت طراح لوگو موفق بوده است.

  1. وقتی می گویم کسی با سواد است یعنی می تواند مفاهیم را در قالب رمز نگاشت کند و بعد با دیدن آن رمز به مفهوم نوشته پی ببرد. ابزار ما در این بین حروف الفبا و قراردادهای زبانی است
دسته ها: آموزش ها برچسب‌ها: آموزش طراحی لوگو، تاثیر روانشناسی در لوگو، روانشناسی اشکال در طراحی لوگو، روانشناسی رنگ در طراحی لوگو،روانشناسی طراحی در طراحی لوگو
5/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
بیلبورد خلاقانه ,عوامل موثر در اجرا بیلبورد و ویژگی آن
نوشتهٔ بعدی
طراح ست اداری هنربرتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.