تایپوگرافی و طراحی لوگو قسمت پنجم

فرایند طراحی

از تحقیق در مورد مسئله تا ایده یابی و خلق فرم. در طی این مسیر تیم طراحی بسیاری از تکنیک های مختلف تفکر طراحی را به کار می گیرند.

« نقطه ی برتر فرایند طراحی ترکیب الهام، هنر، علم و فرهنگ است»

ایده یابی برای طراحی

ایده یابی برای طراحی چگونه است؟

زمانی که شما مسئله ای را شناسایی و تعریف کردید، وقت آن رسیده که راه حل هایی ارائه داده و آنها را به صورت عمیق تری توسعه دهید. این اغلب به معنی ارتباط برقرار کردن شما با ایده و گفت و گو در مورد آن با سایر طراحان تیم و همین طور مشتری ها و استفاده کنندگان بالقوه ی نهایی است.

یک اسکچ جذاب از دفتر چه ی شما و یا یک عبارت با عجله نوشته شده و ناخوانا بر روی وایت بورد می تواند یک ایده با شکلی واقعی و داستانی جذاب برای گفتن باشد.

اولین مرحله از فرایند طراحی شما مشخص کردن یک شبکه گسترده است که حول مسئله وجود دارد. در امتداد این مسیر شما ممکن است با تعداد زیادی از ایده های گوناگون مواجه شوید، از ایده های آشکار و واضح تا ایده های عجیب و نامانوس.

قبل از صرف انرژی و وقت برای توسعه ی یک ایده طراحان ذهنشان را برای تعداد زیادی از موارد ممکن باز می کنند و سپس به تعداد اندکی تمرکز می کنند. ابزارهایی که در این بخش مورد بررسی قرار گرفته اند شامل روش هایی برای ایجاد حرکاتی بر روی یک ایده ی واحد و همچنین راه هایی برای کشف، توضیح و توسعه ی سریع بر روی یک ایده ی اصلی است.

در پروژه هایی با چارچوبی واحد مانند طراحی جلد کتاب، پوستر و یا تصویر سازی برای یک مقاله، حرکت از ایده پردازی تا اجرا سیال و مستقیم است. در پروژه های پیچیده تر مانند طراحی یک وب سایت، نشریه و تصاویر متحرک (انیمیشن)، طراحان گرایش دارند به صورت شماتیک  کار کنند و از نمودارها، استوری بوردها و ارائه های پی در پی قبل از توسعه جزئیات بصری و به ظعور رساندن راه حل، استفاده کنند.

مدلسازی فیزیکی و کامپیوتری با مقیلس وافعی، به طراحان و مشتریان کمک می کند تا یک راه حل را در عمل مشاهده نمایند.

«گاهی اوقات یک ایده بدترین دشمن می تواند باشد، به ویژه اگر ما را از فکر کردن به موارد دیگر باز دارد.»

خلق فرم

خلق فرم پس از ایده یابی:

پس از یک دوره تحقیق بدون محدودیت و تفکر آزاد، طراحان تصمیم می گیرند که بر روی یک یا چند ایده بیشتر کار کنند و آن ها را به طور کامل توسعه دهند. تعداد زیاد و غنی بودن ایده فوق العتده است، اما تنها تعداد از ایده ها به آخرین مراحل می رسند.

پس از انتخاب بهترین ایده ها، طراحان آنها را به صورت بصری بیان می کنند. وقتی یک ایده به صورت ملموس درآمد، به منصه ظهور می رسد. چگونه ایده عمل می کند؟ چگونه ارتباط ایجاد می کند؟ مفهوم آن چیست؟ پاسخ ها، اغلب طراحان را به نقطه ی آغازین مرحله ی ایده یابی باز می گردانند.

زمانی که تحقیق و توسعه ایده ها، جهت اهداف و ایده هایی را که می توانند راه حل امکانپذیر را به وجود آورند شناسایی کرد، اجرای ایده امر مهم باقیمانده است. برای بسیاری از طراحان این هیجان انگیزترین قسمت از کار و آزمودن قابلیت های آن هاست.

هر چند بعضی کمپانی ها بر روی شناخت مسئله و استراتژی ها تمرکز دارند و انجام آن را به دیگری می سپارند، بیشتر طراحان مجذوب این می شوند که چگونه ایده ها به موضوعی فیزیکی و واقعی، تصاویری قابل دیدن و یا سیستم هایی قابل استفاده تبدیل می شوند. هیجان انگیزترین نقطه ی کار به واقعیت در آوردن آن است.

در حقیقت، بعضی طراحان این را بخشی ضروری از آنچه انجام داده اند، می دانند نیازی نیست که ابداع و خلق بصری در انتهای یک پروژه اتفاق بیفتد. فرم بخشیدن به ایده ها از طریق اشکال، رنگ ها، سطوح و مواد می تواند پیش از مرحله ی درک ایده باشد، این ها پایه های متداول فرآیند طراحی هستند.

ایده ها می توانند از میان اجزای پر انرژی مرحله ی ساخت فرم که محدودیتی نیز ندارد کشف شوند. در تجزیه وتحلیل مقدماتی زمانی که ایده ها به صورتی کند و کسل کننده پیش می روند، ایده ها می توانند بی ارزش شوند.

دو طراح یک ایده ی خلاقانه را به روشی مجزا تغییر خواهند داد. همان طور که فقط روش های تفکر عمیق می تواند باعث آغاز یک پروژه و طرح ریزی آن شود، همچنین می تواند فرایندهای ایداع بصری را نیز به ما بشناساند.

روش های آگاهانه مانند طوفان مغزی و نقشه برداری از ذهن می توانند ذهن را برای کشف و ابداع آزاد سازند. به همین ترتیب استراتژی هایی برای تفکر و ساخت می توانند ابزارهایی برای الهام گرفتن باشند و یا یک چارچوب ذهنی باز که به طراحان کمک می کند تا لذت و شادمانی را در کارشان وارد نمایند.

«بیاموزید که شعاع های کوچک امید را از میان خروارها شکست پیدا کنید»

روش های نقد یک لوگو و مصادیق آن :

زیبایی :

گرافیک طرح لوگو اولین چیزی است که میتواند یک مخاطب را به خود جذب کند .

یک طرح چشمگیر و یک طراحی لوگو حرفه ای این شانس را دارد که مخاطب و بیننده خود را دعوت به آشنایی با برند کرده و فرصتی را برای این معرفی از بیننده خود دریافت کند .

یک لوگوی زیبا یعنی طرحی که دارای رنگ های دلفریب ، هارمونی و ترکیب ، تقارن و تناسب ، رعایت اصول گرافیک و زیباشناسی باشد .

تعداد بسیار زیادی از لوگوها نیاز دارند تا با نگاهی دوباره از فیلتر زیباشناسی عبور کنند .

شخصیت لوگو :

منظور از شخصیت لوگو این است که زبان طراحی لوگو با شخصیت برند هماهنگ باشد . اگر برند رسمی است شخصیت لوگو نیز همانگونه رسمی بازتاب داشته باشد . اگر برند یک محصول با دوام را ارائه می کند لوگو نیز باید این قدرت را داشته باشد که خود را قدرتمند و محصول را با دوام معرفی نماید .

میزان فروش :

اگر چه این مورد یک فاکتور و تئوری قطعی لحاظ نمیشود ، یعنی ممکن است شما به لحاظ کیفیت و تبلیغات فراوان ، فروش خوبی داشته باشید ولی لوگوی شما یک تهدید جدی برای برند شما باشد .

به عبارت دیگر باید موشکافانه تحقیق و بررسی شود که ایا لوگو عملکردی صد در صدی دارد یا نقش خود را به خوبی ایفا نمیکند .

در یک مثال ساده : برند شما ده هزار محصول در هفته فروش دارد .

آیا با بهینه سازی طرح لوگو میتوان این فروش را به یازده هزار عدد برساند ؟ ( به فرض وجود امکان نامحدود تولید و توزیع برای شما ) . آیا افرادی هستند که به دلیل اینکه با لوگوی شما ارتباط برقرار نمی کنند هنوز اقدام به خرید محصول از شما نکرده باشند ؟

شاید این موضوع برای شما عجیب باشد ولی واقعیت دارد . همانگونه که لوگوی اپل برای این شرکت می فروشد ، برخی لوگوها نیز باعث فروش کمتر محصول می شوند .

زمان لوگو :

زمان لوگو یعنی مجموعه ای از عواملی همچون فرم ، رنگ ، اجرا و المانهای بکار رفته در لوگو که در حالت کلی یک زمان را به تصویر میکشد : اگر زمان لوگو منقضی شده باشد که مشخصا با امری منفی روبرو هستیم . زمان حال و یک لوگوی به روز عالی است و اگر لوگوی ما یک لوگوی پیشتاز باشد یک مقوله فوق العاده خواهد بود ، البته اگر بتواند از چالش هایی همچون فهم عمومی با موفقیت عبور کند .

جامعیت :

بررسی کنید و ببینید آیا لوگو به اندازه کافی جامع است یا نه ؟

لوگو تا حد ممکن باید در برگیرنده مفاهیم برند باشد تا با اضافه یا کم شدن زمینه های فعالیت ، با مشکل روبرو نشویم

ارتباط :

ارتباط لوگو با برند در حالت کلی به یکی از دو روش زیر صورت میپذیرد :

ارتباط با زمینه فعالیت برند

این موضوع یعنی لوگو با به تصویر کشیدن یک بشر آزمایشگاهی نمایش می دهد که ما با یک آزمایشگاه تشخیص طبی روبرو هستیم .

ارتباط با شعارهای سازمانی برند

ارتباط از طریق شعارهای سازمانی به این معناست که لوگو بدون اشاره مستقیم به زمینه فعالیت ، یک مفهوم را به تصویر بکشد : در مثال بالا به جای استفاده از تصویر المانهای آزمایشگاهی به مفاهیمی همچون تشخیص ، پزشکی و یا سلامتی اشاره گردد .

سوال های که باید از خود درباره طراحی لوگو بپرسید :

آیا طراحی لوگو زیبا و دلنشین است ؟

آیا امکان افزایش فروش از طریق لوگویی بهتر در دسترس می باشد ؟

آیا شخصیت لوگو همان شخصیت مورد نظر برند است ؟

آیا لوگو نیاز به به روز رسانی دارد ؟

آیا طرح لوگو انعکاس دهنده زمینه فعالیت یا شعارها و مفاهیم برند می باشد ؟

ایا لوگو به اندازی کافی جامع است ؟

 

5/5 - (1 امتیاز)
, , ,
نوشتهٔ پیشین
آموزش طراحی وب سایت قسمت پنجم
نوشتهٔ بعدی
روش های کاهش هزینه بسته بندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.