تاریخچه برند نایک

برند نایک در زمینه کفش و پوشاک ورزشی برندی نام آور و بزرگ است. این غول بی‌رقیب عرصه پوشاک اسپرت ، خود را از طریق رضایت مشتریان  ، طرح‌های شیک و با کیفیت ، و کمپین‌های تبلیغاتی به ‌قدری موفق ساخته است که راه خود را در تاریخ فرهنگ برندسازی حک کند.

نایک امروزه یک برند پیشرو  در تولید لباس های ورزشی است ، اما بنیانگذاران آن در ابتدا کار خود را از فروش کفش های ژاپنی آغاز کردند.

در این مقاله به بررسی برخی از لحظات مهم در تاریخ نایک می پردازیم و اینکه توضیح می دهیم نام و طراحی لوگو نایک از کجا آمده است.

تاریخچه برند نایک

چه کسی کفش نایک را اختراع کرد؟

برند نایک زاییده ذهن دو فرد به نام ها ی بیل باورمن  مربی دو و میدانی و شاگرد سابقش فیل نایت بود که با عنوان Blue Ribbon Sports  تاسیس شد شرکتی که تبدیل به نایک شد در سال 1964 ایجاد شد و آنها اولین فروشگاه خرده فروشی خود را در سال 1966 افتتاح کردند. این شرکت در ابتدا به عنوان فروشنده  کفش های اسپرت در ایالات متحده بود که توسط شرکت معروف ژاپنی   Onitsuka Tiger Asics  ساخته شده بود.

با نداشتن محلی برای فروش رسمی در سال 1964 ، اعضای موسس مجبور شدند کفش های خود را در صندوق عقب خودروهایشان بفروشند.

در اواخر دهه  1960 ،درصد سود نایک به رشد خود ادامه داد و آنها فعالیت خود را در ساحل شرقی آمریکا در ولزلی، ماساچوست گسترش دادن در ادامه  قرن بیستم  نایک شاهد رشد و فروش تصاعدی در سراسر جهان بود.

آنها در طی این دوران شاهد فروش عالی کفش هایشان بودند  باشند و تا سال 1965 درآمد کافی برای استخدام اولین کارمند تمام وقت خود را داشتند. اولین فروشگاه خرده فروشی نایک (BRS) در بلوار پیکو در سانتا مونیکا، کالیفرنیا در سال 1966 افتتاح شد .

پس از چند سال کار موفق ، نایت و باورمن تصمیم گرفتند تجارت خود را توسعه داده و کفش های خود را تولید کنند. به همین منظور، اولین کفش‌های معروف برند نایک در سال 1971 وارد بازار شد.

در سال 1978، این شرکت به طور رسمی نام خود را به نایک تغییر داد و بعداً در سال 1980 به یک برند عمومی تبدیل شد. در آغاز قرن ، نایک به یکی از با ارزش ترین برندهای جهان تبدیل شد.

امروزه در بیش از 170 کشور دنیا محصولات نایک به فروش می روند  لوگوی آن، علامت تیک منحنی یا “swoosh” که اکنون به طور گسترده ای شناخته شده است . برند نایک که یکی از معروف ترین ها در جهان است ،نام آن  از الهه یونانی پیروزی گرفته شده و نشانه ای از بال های فرشته پیروزی است .

بزرگ‌ترین دارایی دیگر این شرکت در نتیجه ، تبلیغات توسط افراد مشهور آن بوده است. آنها در مراحل اولیه حرفه خود به ورزشکاران بزرگی مانند تایگر وودز، کوبی برایانت و لبرون جیمز درخواست تبلیغات محصولاتشان راد دادند.

تا کنون پرسودترین تبلیغات افراد مشهور برای نایک ، هم برای شرکت و هم برای حامی آن، مایکل جردن بوده است. نایک قبل از شروع اولین فصل شروع کار خود با افراد مشهور در سال 1984، با توجه به پتانسیل ، سعی کرد از توجه مایکل جردن را جلب کند . علیرغم اینکه جردن قبل از آن هرگز یک جفت نایک نپوشیده بود نایک امیدی برای رقابت با آدیداس داشت تا در نهایت جردن با آن ها قرارداد امضا کرد.

در آن قرار داد نایک به جردن تعهد پرداخت 500000 مبلغ سالیانه ، دو خودرو مرسدس بنز و خط تولید کفش های سفارشی  نایک ایرجردنز را داد .

طراحی لوگو نایک

طراحی لوگو ورزشی نایک توسط فردی به نام کارولین دیویسون تنها با 35 دلار صورت گرفته است  وی در آن سال در داشنگاه پورتلند مشغول به تحصیل در رشته گرافیک بود .در  سال ۱۹۷۱ فیل نایت از موسسین شرکت از کارولین درخواست کرد لوگویی را برای او طراحی کند که از میان ایده ای بسیار کارولین علامت تیک را از میان آنها انتخاب کرد .

نایت به دیوسیون گفته بود که لوگو انتخابی را نیز دوست ندارد ولی از بین بقیه لوگوها  بیشتر جذب ان شده است  . دیویسون بابت لوگو (ساعتی ۲ دلار در نهایت 35 دلار) دریافت کرد که بعدها تبدیل به یکی از معروف‌ترین لوگوهای جهان شد.

لوگوی نایک، بیانگر حرکت و سرعت بوده و در اصل بدین منظور طراحی شده است.

دیوسیون همچنین چند سال با نایک همکاری کرد تا اینکه آنها برای تبلیغات خود به یک آژانس تبلیغاتی کامل نیاز داشتند.

دوازده سال بعد ، در سال  1983، خانم دیویدسون با دعوت به یک ناهار به افتخار او یک حلقه Swoosh طلا با یک الماس جاسازی شده در ان  به همراه یک گواهینامه و مقدار نامعلومی از سهام نایک ،  برای رسمیت شناختن لوگوی طراحی Swoosh دریافت کرد

5/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
اتود دستی لوگو
نوشتهٔ بعدی
اصول اصلی عکاسی تبلیغاتی و صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.