اصول و مبانی طراحی سایت

اصول و مبانی طراحی سایت

طراحی سایت چیست؟

اصول و مبانی طراحی سایت : طراحی سایت یا وب دیزاین Web-Design به مراحل طراحی و ساخت یک پایگاه اینترنتی به منظور اطلاع ‌رسانی ، معرفی شرکت ، حرفه و ارائه محصولات آن گفته می‌شود .
طراحی وب‌ سایت یک پروسه است که از لایه ‌سازی صفحات وب ، تولید محتوا ، طراحی گرافیکی و رعایت اصول سئو تشکیل شده است .

اصول و مبانی طراحی سایت
اصول و مبانی طراحی سایت

تاریخچه طراحی سایت چیست ؟

نخستین سایت در سال 1991 توسط تیم برنرزلی ساخته شد . این سایت و دیگر وب سایت‌های اولیه که به پیروی از همین سایت به وجود آمدند ، طراحی خاصی نداشتند و در آن‌ها از المان‌هایی مثل تصویر، ترکیب‌های رنگ یا فایل صوتی استفاده نشده بود . رفته رفته و با معرفی مرورگرهای مختلف توسط Netscape و Microsoft که بازیگران اصلی دوران جنگ مرورگرها در این سال‌ها بودند ، با استفاده از عواملی مثل جاوا اسکریپت و HTML ، راه طراحی گرافیکی و شکل و شمایل دادن به صفحات وب هموارتر شد .

آشنایی با سیستم مدیریت محتوا و انواع آن
سیستم مدیریت محتوا، یا همان CMS، کوتاه شده عبارت “Content management system” می باشد. CMS یک برنامه رایانه ای است، که امکان انتشار محتوا، ویرایش ، مدیریت ، حذف و … را برای یک وب سایت فراهم می سازد .
سیستم مدیریت محتوا را بر روی فضای هاست یا همان وب سرور نصب می کنند و پس از آن تغییر شکل ظاهری سایت ، مدیریت محتوا ، ارتباط با کاربران و هر عملی که در سایت صورت می گیرد ، از طریق همین CMS اجرا می شود .
زمان ساخت سایت می توان از هر یک از انواع CMS استفاده کرد.
در حال حاظر سیستم مدیریت محتوای WordPress محبوب ترین در بین CMS های متن باز است.
معمولا همه سایت های پویا ( داینامیک ) از سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند. در غیر این صورت برای کوچکترین تغییرات در محتوا یا قالب سایت، نیاز به برنامه نویسی خواهد بود.

مزایای وورد پرس

1- وورد پرس یک پلتفرم متن باز است
این به این معنا است که توسعه دهندگان و کاربران وب می توانند کد های مورد نظر خود را به آن اضافه کنند و آن را در اختیار سایر افراد قرار دهند.

2- سادگی در طراحی و سهولت در مدیریت وب سایت

3- تنوع در افزونه‌ ها
یکی از مهمترین مزیت‌های وردپرس ، داشتن تعداد زیادی افزونه است . هر فرد بنا بر نیاز خود می‌تواند از این افزونه‌ها استفاده کند.

4- انعطاف پذیری در طراحی
وورد پرس پلتفرمی کاملا انعطاف پذیر بوده و قابلیت شخصی سازی بر اساس سلیقه هر فردی را دارد . با نصب افزونه ها و تغییر در ظاهر سایت میتوان یک سایت کامل و متفاوت ایجاد کرد.
در کنار موارد مورد بحث ، برای بروزرسانی سایت و افزونه‌ها نیازی به طراح سایت و برنامه نویس نبوده و آپدیت و بروزرسانی به سادگی انجام می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که استفاده از یک طراح و برنامه نویس مجرب می‌تواند استفاده از وورد پرس را آسان کند.

قیمت طراحی سایت :

حتما برای شما هم پیش آمده که با شروع پروژه طراحی سایت اولین چیزی که به ذهنتان می رسد قیمت این پروژه است . اغلب این اتفاق می افتد، حتی در هنگام خرید یا اینکه ممکن است به وسیله ای نیاز داشته باشید اما به دلیل هزینه بالا از آن صرف نظر کنید . در بیشتر موارد حتی نیازی به دانستن هزینه نیست ، اما ناخودآگاه قیمت را می پرسیم . طراحی سایت مانند هر محصول یا خدماتی قیمت خود را دارد . قیمت ها بسیار متفاوت است و شرکت های مختلف از 500 هزار تومان تا بیش از صدها میلیون تومان برای سایت هزینه می کنند.

تاثیر هاست در هزینه طراحی سایت :

هاست فضایی است که تمام اطلاعات وب سایت شما را در خود جای می دهد. این شامل عکس‌ها ، متن ، فیلم‌ها ، رمزهای عبور کاربر و هر چیز دیگری در وب ‌سایت شما می‌شود . همان متنی که می خوانید روی هاست ذخیره می شود و از آنجا برای شما ارسال می شود.
هاست دارای ظرفیت ویژه و حجم محدود می باشد. بنابراین تعداد هاست ها را می توان 5 گیگابایت ، 10 گیگابایت ، بیشتر یا کمتر در نظر گرفت.
هاست ها نیز باید دائما به روز شوند. بنابراین اگر هاست ماهیانه دریافت می کنید، برای استفاده از آن باید هزینه ای ماهانه بپردازید.

دامنه وب سایت و تاثیر آن در قیمت طراحی سایت :

دامنه به زبان ساده هر قسمتی که بعد از نام سایت و بعد از نقطه استفاده شود TLD نامیده می شود. مثلا .com .ir .net .org هزینه های اصلی خرید دامنه وب سایت مربوط به این قسمت می باشد. دامنه .com متعلق به تمام دنیاست در حالی که دامنه ir مختص ایران است و استفاده از آن در کشورهای دیگر رایج نیست. به عنوان مثال برای خرید دامنه دات کام باید به دلار پورسانت پرداخت کنید بخاطر همین ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد در صورتی که دامنه ir را با قیمت کمتر میتوان تهیه کرد. دامنه های گران تری مانند .name، .shop و … نیز وجود دارند که برای خرید آنها باید به نوع کاربری سایت خود توجه کنید . به عنوان مثال، .name برای سایت های شخصی و سایت های رزومه استفاده می شود.

5/5 - (1 امتیاز)
, , , ,
نوشتهٔ پیشین
نکات مهم هنگام سفارش طراحی ست اداری
نوشتهٔ بعدی
اهمیت طراحی لوگو و آرم و تاثیر طراحی لوگو در برند شدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.