انواع طراحی وب سایت از نظر طرح بندی ظاهر سایت

انواع طراحی وب سایت از نظر طرح بندی ظاهر سایت

طراحی وب سایت از نظر طرح بندی ظاهر سایت به چند دسته‌بندی تقسیم می‌شود که در زیر به توضیح آنها می‌پردازیم:

1- طرح بندی ثابت (Fixed Layout): در این نوع طرح بندی، محتوای سایت در یک طرح بندی ثابت قرار دارد و با تغییر اندازه صفحه، طرح بندی سایت تغییر نمی‌کند. این نوع طرح بندی برای سایت‌هایی مناسب است که محتوای ثابت و یکنواختی دارند.

2- طرح بندی الاستیک (Elastic Layout): در این نوع طرح بندی، سایت به طور خودکار با تغییر اندازه صفحه، طرح بندی خود را تطبیق می‌دهد. این نوع طرح بندی برای سایت‌هایی که محتوای آنها متغیر است، مناسب است.

3- طرح بندی متناسب با دستگاه (Responsive Layout): در این نوع طرح بندی، سایت به طور خودکار با توجه به اندازه صفحه دستگاه که در آن نمایش داده می‌شود، طرح بندی خود را تطبیق می‌دهد. این نوع طرح بندی برای سایت‌هایی که برای دستگاه‌های مختلفی نظیر تلفن همراه، تبلت و رایانه شخصی طراحی شده‌اند، مناسب است.

4- طرح بندی شبکه‌ای (Grid Layout): در این نوع طرح بندی، محتوای سایت در قالب یک شبکه قرار دارد و با توجه به اندازه و محتوای هر بخش، سایز آن تعیین می‌شود. این نوع طرح بندی برای سایت‌هایی که محتوای آنها متنوع است، مناسب است.

طراحی وب سایت در اصفهان، انواع طراحی وب سایت از نظر طرح بندی ظاهر سایت
طراحی سایت در اصفهان با رسانه هنر برتر ، انواع طراحی وب سایت از نظر طرح بندی ظاهر سایت

 

چیدمان F شکل

طرح بندی f شکل یک طراحی سایت ایجاد می کند که از الگوی کلی مشاهده بازدیدکنندگان سایت پیروی می کند. مطالعات علمی نشان داده است که کاربران وب سایت اغلب چشمان خود را در یک صفحه وب مشاهده می کنند و به شکل F یا E حرکت می کنند. صفحات وب که چیدمان خود را مطابق با حرکات غریزی چشم طراحی می کنند، می توانند به طور طبیعی تر به جلب توجه بازدیدکنندگان کمک کنند. این نوع طرح‌بندی‌ها برای وب‌سایت‌هایی رایج هستند که گزینه‌های زیادی را برای کاربران نمایش می‌دهند، مانند وب‌سایت‌های خبری و موتورهای جستجو، که به کاربران امکان می‌دهد گزینه‌ها را به سرعت اسکن کرده و تصمیم بگیرند.

طرح Z شکل

طرح z شکل بسیار شبیه به طرح f شکل است، با این تفاوت که گروه متفاوتی از افراد را هدف قرار می دهد. مطالعات علمی نشان داده‌اند که افراد فرهنگ‌های غربی از شکل z با چشمان خود بیشتر از شکل f برای پیمایش در صفحات وب‌سایت‌های مختلف استفاده می‌کنند. طرح‌بندی‌های Z شکل اغلب برای وب‌سایت‌هایی که یک هدف منحصر به فرد دارند، مانند ثبت نام مشتریان برای یک سرویس یا خرید یک محصول، مؤثرتر هستند. ایجاد دکمه ای که کاربران را به مرحله بعدی تعامل شرکت هدایت می کند و قرار دادن آن در مسیر z شکل می تواند به افزایش دسترسی به مشتری و درآمد کمک کند.

طرح بندی شبکه ای از کارت ها

شبکه‌ای از طرح‌بندی کارت اطلاعاتی را در یک سیستم شبکه نمایش می‌دهد که کاربران یا بازدیدکنندگان وب‌سایت می‌توانند به راحتی با تنظیم اندازه پنجره مرورگر یا صفحه نمایش آن را دستکاری کنند. برخی از رایج‌ترین سایت‌هایی که از طرح‌بندی کارت‌های شبکه‌ای استفاده می‌کنند، وب‌سایت‌های پخش ویدیو هستند که پیش‌نمایش تصویر را برای گزینه‌های مختلف ویدیوی خود نمایش می‌دهند. آنها هر یک از پیش نمایش ها را به صورت کارت در یک سیستم شبکه نمایش می دهند و تعداد گزینه های ویدیویی قابل مشاهده بر اساس اندازه صفحه تغییر می کند.

چیدمان شبکه‌ای برای وب‌سایت‌هایی مانند سرویس‌های پخش ویدیو، که گزینه‌ها و اطلاعات زیادی را با ارزش برابر نمایش می‌دهند، عالی است، که می‌تواند به کاربران کمک کند آنچه را که به دنبال آن هستند راحت‌تر پیدا کنند.

جعبه ها

طرح جعبه از یک کادر بزرگتر به عنوان سربرگ وب سایت استفاده می کند که یک تصویر را نمایش می دهد و دو کادر کوچکتر در زیر آن که تصاویر یا اطلاعات اضافی را برای کاربران فراهم می کند. هر جعبه اطلاعات مهم یا جذابی را در مورد هدف شرکت یا وب سایت به کاربر می دهد و کاربر را به سایر صفحات وب پویا پیوند می دهد که می توانند برای یافتن اطلاعات مفیدتر جستجو کنند. از آنجایی که جعبه‌ها می‌توانند تصاویر را به‌طور برجسته نشان دهند، هنرمندان اغلب از این طرح‌بندی برای نمایش نمونه کارها و کسب‌وکارها برای نمایش محصولات برجسته استفاده می‌کنند.

تقسیم صفحه

طرح بندی صفحه تقسیم شده، یک وب سایت را به دو بخش تقسیم می کند که کاربران می توانند انتخاب کنند تا کاوش کنند. این طرح‌بندی برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که دارای دو محتوا هستند که برای کسب‌وکار و مصرف‌کنندگانشان به یک اندازه اهمیت دارند، به خوبی کار می‌کند. به عنوان مثال، یک شرکت پوشاک که لباس های زنانه و مردانه می فروشد ممکن است از طرح بندی صفحه نمایش تقسیم شده برای تبلیغ محصولات خود استفاده کند. وجود هر دو گزینه در صفحه وب جلو می‌تواند به کاربران این امکان را بدهد که سریعاً کدامیک را که به دنبال آن هستند انتخاب کنند و به کاوش در سایت ادامه دهند.

نوار کناری ثابت

طرح بندی نوار کناری ثابت یک منوی ثابت از گزینه ها را برای کاربران در سمت چپ یا راست صفحه وب قرار می دهد. این منوی نوار کناری گزینه های ناوبری سریع و مفید را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد و به آنها امکان می دهد تا وب سایت را راحت تر کاوش کنند. طرح بندی نوار کناری ثابت اغلب با وب سایت هایی که تعداد محدودی صفحه وب برای انتخاب دارند، مانند مشاغلی که یک محصول عمده را می فروشند، بهترین کار را انجام می دهد. برای مثال، اگر شرکتی که ساعت می‌فروشد از نوار کناری ثابت استفاده می‌کند، برخی از گزینه‌های منوی آن‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد: درباره ما، فروشگاه آنلاین و تماس با ما.

مجله

طرح مجله از طرحی استفاده می کند که شبیه نشریات چاپی است. این طرح با استفاده از سیستمی از ستون‌ها و شبکه‌ها اطلاعات زیادی را به بازدیدکنندگان نمایش می‌دهد تا به افراد کمک کند تا راحت‌تر در صفحه وب حرکت کنند. طرح‌بندی مجله اغلب توسط شرکت‌های انتشاراتی استفاده می‌شود تا شبیه به ظاهر محصولشان در فرم چاپی آن باشد، که می‌تواند به ایجاد قالبی سرگرم‌کننده و جذاب برای کاربران کمک کند و آنها را برای ادامه مطالعه و کاوش تشویق کند.

چیدمان نامتقارن

طرح‌بندی‌های نامتقارن تضمین می‌کنند که صفحه وب یک طراحی ناهموار را ترویج می‌کند، به این معنی که نیمی از صفحه اغلب بزرگ‌تر از دیگری است. شرکت‌ها و سازمان‌ها اغلب از این طرح‌بندی برای ایجاد یک صفحه وب از نظر زیبایی‌شناختی استفاده می‌کنند و در عین حال کاربران را به منطقه خاصی از سایت هدایت می‌کنند.

به عنوان مثال، یک تجارت ممکن است از بخش بزرگتر وب سایت برای نمایش یک تصویر یا شعار شرکت استفاده کند، در حالی که از قسمت کوچکتر برای تشویق کاربران به پر کردن اطلاعات تماس خود برای اطلاع از فروش های ویژه و تبلیغات استفاده کند. بخش کوچکتر اغلب توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند و آنها را تشویق می کند تا با وب سایت یا شرکت ارتباط برقرار کنند. به دلیل توانایی آن در جذب کاربران، طرح نامتقارن اغلب در صفحه اصلی وب سایت استفاده می شود.

تصویر شاخص

طرح بندی تصویر برجسته، یک تصویر برجسته و بزرگ را در بالای صفحه وب قرار می دهد تا کاربران را جذب کند. اغلب، تصویر برجسته تصویری از یک محصول محبوب است که یک شرکت یا تجارت در حال فروش آن است. شرکت هایی که محصولات زیبایی را به فروش می رسانند اغلب از این نوع چیدمان استفاده می کنند تا فورا توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کنند و آنها را تشویق به خرید کنند. به عنوان مثال، شرکتی که رایانه می فروشد ممکن است از طرح بندی تصویر ویژه برای نمایش طراحی و سبک رایانه های خود استفاده کند.

تصاویری انتخاب شده

طرح‌بندی بصری انتخاب‌شده از تصاویر مصور برای تبلیغ یک محصول یا خدمات استفاده می‌کند. شرکت‌ها و سازمان‌ها اغلب از این طرح‌بندی برای نشان دادن احساس خاصی استفاده می‌کنند که می‌خواهند کاربران هنگام استفاده از صفحه وب احساس کنند. این نوع استراتژی تبلیغاتی می تواند به مصرف کنندگان کمک کند تا انگیزه تعامل با شرکت و احتمالا خرید کالاها و خدمات آن را داشته باشند. اغلب، کسب‌وکارها یا شرکت‌هایی با خدمات پیچیده‌ای که فروش آن دشوار است، ممکن است از تصاویری انتخاب‌شده برای کمک به تسهیل تجربه و انتقال اطلاعات لازم به کاربران استفاده کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
طراحی کارت ویزیت برای کسب و کار های صنعتی
نوشتهٔ بعدی
آتلیه تخصصی کودک صورتی در اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.