طراحی حرفه ای لوگو

لوگو یک کد خلاصه شده تصویری است که اطلاعات اولیه یک مجموعه را در ذهن مخاطب تداعی می کند. لوگو که امروزه در قالب های نوشتاری و غیر نوشتاری زیاد با آنها سروکار داریم، حامل معنا، مفهوم و پیامی است که بایستی توسط گیرنده پیام (مخاطب)، رمزگشایی و بازخوانی شود.

لوگو را زیر مجموعه گرافیک که در مسیر ارتباطات بصری قرار دارد، می دانیم. آنچنان که می دانیم یکی از 4 تفاوت عمده گرافیک و هنرموازی اش (نقاشی) رسانه و هنر بودن است. نقاشی همواره هنر است، گاه ضعیف و گاه قوی. اما گرافیک این طور نیست. گرافیک گاهی هنر است و گاهی رسانه است. در این نوشتار، لوگو را از منظر رسانه کالبد شکافی می کنم.

رسانه گرافیک، مسیر را از فرستنده( تولیدکننده، سفارش دهنده، طراح و….) به گیرنده ( مخاطب، مشتری، تماشاگر، کاربر و…) طی می کند و در این مسیر، حامل پیام است. پیام یکی از همان 3 رکن اصلی گرافیک است که در تعریف گرافیک آمده است: گرافیک پیام تصویری تکثیر شونده است. همه تاکیدها به این نقطه می انجامد که لوگو را در بزرگراه ارتباطات( به  معنای عام ) حرکت دهیم.

من برای لوگو 2گروه ویژگی قائل هستم: ویژگی های اولیه ( فنی، استاندارد) و ویژگی های ثانویه (ایده آل). ویژگی های اولیه، شامل موضوع دار بودن، ایجاز و تناسبات می شود و ویژگی های چند گانگی مفهومی، زیبایی شناسی و تاریخ مصرف، ثانویه را تشکیل می دهند.

موضوع دار بودن

موضوع همان پیام و بیان است. لوگو موضوع دارد و موضوع کاربرد و کارکرد را برای لوگو به ارمغان می آورد. بدین معنا که موضوع، ذهن را به طرف لوگو هدایت می کند و لوگو، تداعی گر همان موضوع است. اگر این رابطه یک طرفه باشد، کارآمدی لوگو

برای آن موضوع، با تردیدهای جدی روبرو خواهد شد.

تناسبات

عناصر کاربردی در یک لوگو باهم متناسب هستند.من این تناسب را در 3جا می بینم: ضخامت خطوط، وسعت سطوح و فاصله ها. در یک لوگو بایستی بین خطوط، به لحاظ اندازه و ضخامت، تناسبی در کار باشد، بین نازک ترین خط. اگر چنین نباشد و بین نازک ترین و ضخیم ترین خطوط موجود در یک لوگو، تناسبی احساس نشود، نتیجه آن به هم ریختن لوگو در اندازه های مختلف است.

وقتی لوگو در اندازه کوچک ظاهر شود، آن خطوط نازک محو می شوند و برعکس وقتی لوگو را در اندازه بزرگ ببینیم آن خطوط ضخیم، ضخیم تر از آنچه که باید احساس می شوند. یک نکته را نباید فراموش کرد. لوگو محدودیت اندازه ندارد و تفاوت لوگو یا پیکتوگرام همین است.

در طراحی پیکتوگرام، اندازه نهایی کار را در نظر داریم، اما در طراحی لوگو چنین نیست و نمی توانیم بگوییم این لوگو فقط برای یک اندازه خاص مناسب است.لوگویی که در اندازه کوچک به گونه ای متفاوت از اندازه بزرگ آن، احساس شود، از نظر ساختاری ضعیف است.

تناسب بعدی، وسعت سطوح است. بین کوچک ترین سطح و بزرگ ترین سطح موجود در یک لوگو، تناسب وجود دارد. اگر این شرایط رعایت نشود، نشانه در اندازه های کوچک و بزرگ، دچار بهم ریختگی هویت بصری می شود. در اندازه کوچک، سطح کوچک، محو شده و دیده نخواهد شد. نیز در اندازه بزرگ، سطح بزرگ بسیار بزرگ تر از آنچه هست، دیده و حس می شود.

فاصله هم تناسب سوم است. در طراحی لوگو می بایست فاصله بین اجزای لوگو، از یک تناسب بصری برخوردار باشند.متناسب نبودن فاصله بین اجزا مانند 2تناسب قبلی، در کوچک و بزرگ شدن، لوگو با افت و خیز مواجه خواهد کرد.

وقتی لوگو در اندازه کوچک می شود، آن دو جزیی که در فاصله کمی از هم قرار گرفته اند، بهم متصل و چسبیده دیده می شوند و برعکس در اندازه بزرگ، اجزایی که فاصله زیادی باهم دارند جدا از یکدیگر به نظر می آیند. در چنین وضعی، لوگو بهم ریخته احساس می شود

طراحی لوگو ساینا دیزاین
طراحی لوگو ساینا دیزاین

زیبایی شناسی

لوگویی که سه ویژگی ایجاز، مضوع داربودن وتناسبات را دارا باشد، استاندارد است. در واقع شرایط اولیه لوگودار بودن را داراست. این ها لازم و پایه است، اما برای لوگو ایده آل، کافی نیست. رعایت اصول زیباشناسی یکی از این ویژگی های ایده آل شدن لوگو است.

این ها مواردی است که کمک می کند تا لوگو در ذهن و چشم مخاطب، زیبا نامیده شود: زیبایی فرم، ریخت، رنگ، و… از یک طرف و زیبایی معنا و ارتباط مفهومی با موضوع و فرم ها، رنگ و ریخت از سوی دیگر.

بنابراین زیبایی صرفا فرمی نیست،معنا و محتوا را هم پوشش می دهد.

چندگانگی مفهومی

موضوع دار بودن شرط استاندارد شدن لوگو است و داشتن مفاهیم ثانویه و چندگانه، به ایده آل شدن آن کمک می کند. در ابتدا گفته شد که چون لوگو قصد دارد با مخاطب ارتباط برقرار کند، مفهوم و موضوع دارد.

تاریخ مصرف

لوگو هم تاریخ انقضا دارد، اما با دو دیدگاه. درباره تاریخ انقضای مصرف لوگو، دو نظریه مطرح است. نظریه نخست بر این مبناست که لوگو ایده آل، تاریخ انقضای مصرفش، بی نهایت است. لوگوی ایده آل است که در زمان های مختلف بتواند کارآیی داشته باشد، و آنچنان کامل است که جوابگوی دوره های مختلف مخاطبان متفاوت باشد.

از این منظر لوگو ایده آل، تغییر پذیر نیست و از همان ابتدا، تمام ظرفیت ها را در خود داراست. این نوع لوگوهای ایده آل فارغ از زمان طراحی می شوند. به همین دلیل به مرور زمان کهنه نمی شوند. نظریه دوم، وارونه نظریه اولی است و بر این پایه استوار است که لوگو ایده آل پس از یک دوره زمانی، نیازمند تغییر و به روز شدن است. مطابق این نظریه، لوگو ایده آل در زمان تعریف می شود، لوگوی ایده آل پا به پای مخاطبانش رشد می کند و از آنجایی که هیچ گاه نمی توان پیش بینی کرد مخاطبان آینده، چه دیدگاه و سلیقه ای خواهند داشت، نمی شود یک لوگو را ابدی و مادام العمر دانست. لوگویی که نتواند خود را با سلیقه و سیاق کاربرانش، روزآمد کند، ایده آل نیست.

در اینجا گفته های آغازین را یادآور می شوم که لوگو را در مسیر ارتباط با مخاطب تعرف کردم. لوگوهای ایده آل به عنوان یک رسانه یا هنر، می توانند بازتابی از مسایل و واقعیت های روز جامعه باشند و ساینا دیزاین با داشتن طراحان ماهر و زبردست، سعی دارند بهترین و بروزترین لوگو را برای شما طراحی کنند.

4/5 - (1 امتیاز)
, , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
تبلیغات محیطی چیست؟
نوشتهٔ بعدی
بیلبوردهای بین راهی-پارت اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.