تایپوگرافی و طراحی لوگو قسمت اول

تایپوگرافی یک معضل ناپیدا و پنهان در گرافیک ما بوده و هست تایپوگرافی موردی در گرافیک ایران است که طی پنج نسل از گرافیست های ایران به دلیل دوران طفولیت گرافیک ایران به معنی واقعی مورد توجه قرار نگرفته و شناخته نشده باقی مانده است. پنج نسل هر یک به فراخور موقعیت زمانی خود سعی در حل و فصل مسئله ی تایپ داشته اند. هر یک راه حل هایی غریزی و موردی پیدا کرده اند، ولی هیچ گاه بنیاد و اساس آن شناخته نشده، و یا اگر شناختی هم بوده، محدود و سطحی بوده است.

اکنون شاید برای فهم و درک همه جانبه ی این مورد مهم به زمان مناسبی برای بحثی گسنرده نزدیک شده باشیم.

نوشته و خط برای بیان معانی ساخته شده اند.

تایپوگرافی به طور کلی یعنی کار با تایپ و نوشته در یک کار گرافیک.

ولی دو تعریف زیر را می توان به طور اخص برای آن مطرح کرد:

  1.  انتخاب نوع تایپ فیس، اندازه ی آن، فواصل حروف و فواصل سطرها، بر مبنای معنایی که متن مربوطه قصد بیان آن را دارد. این پایه ای ترین تعریف تایپوگرافی است.تعرفی است که ارتباط تایپ و متن را در تمامی مطبوعات و کتاب ها و به طور کلی انتشارات در بر می گیرد. در واقع حیطه ی اصلی تایپوگرافی محوطه ی نشر است.
  2.  هنر دیزاین با تایپ. و این تعرفی است کلی تر که همه ی زمینه های کار با نوشته را می پوشاند.

تایپوگرافی هنر دیزاین کردن با تایپ است. تایپوگرافی در واقع اضافه کردن چیزی است به نوشته.

تمام تایپوگرافی همین است. ما مقصودی خارج از متن خالص را برای ارتباط با مخاطب به خط اضافه می کنیم.

محوطه ی اصلی و کاربردی تایپ در مطبوعات و انتشارات است. تایپوگرافی جزئی از گرافیک دیزاین است که خود در خدمت ارتباط تصویری است. و این بدین معنی است که خانه ی اصلی تایپوگرافی، شهری در کشور گرافیک دیزاین است و جزئی از آن است، نه این که کشوری مستقل باشد. چنانچه با این تعریف موافق باشیم، دیزاین حاکم اصلی کشور گرافیک است و دیزاین تعریف خود را دارد که این تعریف احکامی نیز صادر می کند. حکم دیزاین این است که همه ی عوامل تشکیل دهنده ی یک کار گرافیک در خدمت معنی مورد نظر و برای مخاطب مورد نظر است. بنابراین وظیفه ی نخست و بنیادی تایپوگرافی نمی تواند از این حکم خارج باشد.

تایپ چیست؟

تایپ عبارت است از حروف از هم جدا شده و قابل جابه جایی.

تایپ فیس چیست؟

تایپ فیس عبارت است از یک تایپ و یا انواع آن در یک اندازه ی معین و یا بیشتر که با سبکی معین و یک پارچه طراحی شده، و هر کدام با سری خاصی از مشخصات منطبق و سازگار باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
, ,
نوشتهٔ پیشین
معرفی طراحی وب سایت و آینده شغلی
نوشتهٔ بعدی
آموزش طراحی وب سایت قسمت دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.