تایخچه پیدایش لوگو

طراحی و لوگو : لوگو یا آرم نمادی است برای بیان کردن یک جمله یا القا نمودن یک مفهوم. لوگو معرف و شناسه هر برند است، بنابراین شکل ظاهری آن اهمیت زیادی دارد. لوگو طرح قابل درکی برای معرفی خدمات و محصولات است.  به علاوه ویژگیهای سازمانها را شرح میدهد و همیشه به منظور شناسایی و هویت بخشی یک شرکت و محصول تولید شده توسط آن شرکت مورد استفاده قرار میگیرد.

 

طراحی لوگو در کیش
طراحی لوگو در کیش

 

لوگو یکی از تخصصهای رایج و خیلی خاص در حوزه طراحی گرافیکی بوده و تاریخچه طراحی لوگو به زمانهای خیلی قدیمی بازمیگردد، به دورانی که اجداد اولیه ما انسانها برای انتقال مفاهیمی مانند اطلاعات مربوط به شکار در یک مکان، علامتهایی را روی دیوار غارها یا سنگها رسم میکردند و هر جا که آن علامت به چشم میخورد، مفهوم واحد و یکسانی را به مخاطب انتقال میداد. به واسطه همین تحولات مربوط به ترسیم علایم و شکلها بر روی سنگها و غارها بود که حروف و به دنبال آن خط ابداع شد. در دنیای امروز ما لوگوها نقش تعیین کنندهای در زمینه هویت بخشی به یک شرکت بر عهده دارند.

این لوگوی شرکتتان است که شما را به سایرین معرفی میکند. استفاده از یک لوگوی حرفهای برای شرکتی که در زمینه تجارت فعالیت دارد یا محصولی را عرضه میکند، نیاز ضروری است، به خصوص اگر بخواهید از اینترنت برای گسترش کسب وکار خودتان استفاده کنید. تاریخچه پیدایش لوگو و طراحی آن به یونان باستان باز میگردد .“لوگو” از“logos”  مشتق شده، که کلمه ای یونانی است و به معنای “کلمه” است. واژه لوگو یعنی نام، نشانه و یا یک علامت تجاری که به منظور سادهسازی تشخیص یک شرکت ، طراحی شده است. استفاده از لوگو به عنوان علامت تجاری، از زمانی که مردم به تجارت و بازرگانی می پرداختند رواج یافته است.

 

طراحی لوگو آنلاین
طراحی لوگو آنلاین

برای ثبت برند از رسانه هنر برتر مشاوره بگیرید

در دوران قرون وسطا تاجرها و صنعتکاران برای مشخص نمودن محصولات و اجناس خود از نشانه ها و علایمی استفاده میکردند. چاپگران در اواخر قرن نوزدهم میلادی بر روی تمامی نقشهایی که چاپ میکردند، نمادهایی را به شکل حرف یا امضا چاپ میکردند که معرف تجارت و شغل آنها بود . در ابتدای قرن بیستم نیز دامپروران آمریکایی برای مشخص کردن و متمایز کردن مالکیت دامهای خود نشانههای انحصاری را به کار میبردند. در اوایل قرن بیستم بود که لوگو به این شکلی که امروزه میشناسیم ابداع شد و دقیقاً در همین دوران بود که لوگوها و هویت شرکتها به تدریج تبدیل به نام تجاری انها شدند.

روشها و اختراعات گوناگونی در پیشرفت لوگو تاثیر گذار بودهاند. درست مثل انقلاب صنعتی در قرن هجدهم و نوزدهم که باعث شد غرب از جامعهای کشاورزی، به جامعهای صنعتی حرکت کند، عکاسی و لیتوگرافی نیز صنعت تبلیغات را با تایپوگرافی پیوند داد و این حوزه را دگرگون کرد. از دهه 1950 به بعد بود که لوگوهایی به سبک مدرنیسم، در تبلیغات گسترده تلویزیونی، موفق ظاهر شدند و پیشرفت در صنعت چاپ و دستگاههای دیجیتالی، بر توسعه و موفقیت آنها افزود.

تاریخچه طراحی لوگو و روند پیشرفت نشانه

استفاده از لوگو مربوط به دهه اخیر یا قرن پیش نمی باشد بلکه از دوران باستان لوگو و طراحی آرم و نشانه جزو هنر و سرگرمی مردم بوده است استفاده از نقوش مختلف در دیواره غارها ، سکه ها و… در این مقاله تاریخچه کوتاهی از پیدایش لوگو را بررسی خواهیم کرد. طراحی لوگو پدیده ای جدید در عصر معاصر نبوده و از قرن ها پیش طراحی آرم و نشانه شکل گرفته و با توجه به روند پیشرفت انسان ها همراه با دیگر عناصر زندگی بشر رشد کرده است.

 

سفارش طراحی لوگو

با توجه به عدم شناخت کافی عموم مردم از تاریخچه و قدمت طراحی لوگو و اهمیت این هنر از دیر باز در زندگی انسان بر آن شدیم تا چکیده ای مفید از روند پیدایش و تکامل نشانه تهیه کرده و در اختیار علاقه مندان به هنر قرار دهیم.

طراحی لوگو از کجا شکل گرفت؟

اولین نشانه کشف شده است توسط باستان شناسان در دوره یونان باستان می باشد ، استفاده از نشانه های مختلف برای آگاه کردن سایرین از خطرات و ایجاد آگاهی درباره اتفاقات و… ، در آن زمان به جای لوگو ، نشانه و… از کلمه آرم استفاده می شد که این واژه ریشه یونانی دارد. یونیان برای دریافت پیام های پنهانی خود در قلمرو پادشاهی از آرم یا لوگو استفاده می کنند .همچنین برای معرفی بهتر قوانین هم از لوگو استفاده می کردند. بسیاری از سکه های به جامانده از دوران یونان و روم باستان دارای لوگوهایی مربوط به پادشاهان عصر خود هستند. آشوریان به عنوان اولین سازندگان فولاد نیز استفاده زیادی از لوگو داشته و آرم خود را بر روی سازه های خود مانند شمشیر و ابزارآلات جنگی خود حک کرده تا نسبت به سازه های دیگر کشور ها متمایز باشد.

ساخت لوگو

 

همچنین میان چینی ها، مصر و بابل نیز برای برقراری ارتباط با یکدیگر از لوگو استفاده می کردند. لوگوها به شکل کلماتی بود که می توانست پیام آنها را منتقل کند. مصری های باستان به داشتن برند حیوانات خانگی از طریق هیروگلیف یا حروف تصویری برای نشان دادن مالکیتشان  شناخته شده هستند. رومانی ها و یونانی های باستان از طریق سفال  گری لوگو های خود را به نمایش می گذاشتند. ادیان بزرگ جهان از سمبل ها به منظور به سهولت در شناخته شدن استفاده می کردند.

نمونه طراحی ست اداری رسانه هنر برتر

از قرن دوازدهم میلادی تا بعد از قرون وسطی٬ طرح های نظامی نشان های ملی  به منظور نشان دادن موقعیت و اموال  طبقه اشراف استفاده می شدند. اگر کمی به جلوتر حرکت کنیم ، در قرن 13 و 14 میلادی استفاده از لوگوها به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است. در این دوران از علائم تجاری برای کار صنعت گری، بازرگانی و کشاورزی استفاده می شد. استفاده تجاری از لوگوها از همین زمان آغاز شد. در شروع قرن بیستم میلادی٬ با معرفی رنگ های چاپی و تولد صنعت تبلیغات ٬ طرح های لوگومتمایل به استفاده از واژگان ملی٬ دریایی ٬ نظامی و کشاورزی شد و جامعه آمادگی فهم این سمبل ها را پیدا کرده بود. سمبل های ملی و نظامی  تاج ها٬ پرچم ها و سلاح های نظامی به معنای رتبه و موقعیت بوده است٬ و این در حالی است که سمبل های دریایی و کشاورزی )مناظر دریایی٬ ساقه ی گندم و حیوانات مزرعه( نشانی از پاکی و طراوت می باشند.

سفارش طراحی لوگو

همه اینها را میتوان در فیلم ها و کتاب های تاریخ مشاهده کرد ، استفاده از لوگو بر روی پرچم ، ادوات نظامی ، حک بر روی حیوانات خانگی و چهارپایان و…

طراحی لوگو در عصر معاصر

برخلاف پیچیده تر شدن و ورود فناوری به تمامی بخش های زندگی انسان و استفاده از کامپیوتر و نرم افزارهای کامپیوتری قدرتمند و غول های نرم افزاری مانند ادوبی ، دراو و… طراحی لوگو در عصر معاصر فوق العاده حرفه ای تر ، علمی تر و در عین حال ساده تر شده است. این ساده تر شدن به دلیل زندگی شهر نشینی و پر مشغله تر شدن انسان های شهر نشین است،  دیگر لوگو شلوغ و پیچیده زیبا و جذاب نیست لوگویی که مفهموم و اهداف شرکت را به ساده ترین شکل و در کمترین زمان ممکن بتوان در اختیار قرار بدهد بهترین کاربرد را دارد. برای مثال میتوان از تکامل لوگو شرکت پپسی و مک دونالت در سراسر قرن بیستم و بیست و یکم نام برد که به وضوح نشان دهنده ی این امر می باشد. در واقع هنر طراحی لوگو با شعار کمتر ٬ بهتر از هر طرح گرافیکی دیگری برای رساندن مفهوم موثر خواهد بود.

طراحی لوگو

امروز هیچ کسب و کار و صنعتی نیست که از لوگو به انواع یکی از راهکارهای پیشبرد اهداف خود استفاده نکند. لوگویی که از دیواره های غارها پدیدار شد و امروزه در جای جای زندگی بشر نمود دارد. و از یک روش برای صرفا برای اطلاع رسانی یا گذراندن اوقات در غارها تبدیل به نقطه تلاقی هنر و صنعت شده است.

یکی از مهم ترین عناصر تبلیغاتی موثر

در برندینگ از گذشته تا امروز طراحی لوگو یا آرم بوده که اصلی ترین هدف از طراحی آن، چیزی نیست جز ماندگاری نام برند در ذهن مخاطب. با توجه به اهمیت ویژه ی طراحی لوگو در تبلیغات و دنیای پر از رقابت امروز، بر آن شدیم تا نگاهی جامع بهآن داشته باشیم و از گذشته تا امروز سیر تحول طراحی لوگو را بررسی و نکات و اصول مهم در آن را بیان و انواع لوگو را معرفی نماییم. با ظریف گرافیک همراه باشید.

اغلب افرادی که به تازگی پا در دنیای طراحی گرافیک میگذارند تصور میکنند که طراحی لوگو عنصری نوپا از دنیای تبلیغات و طراحی می باشد که کاملا اشتباه بوده و جالب است بدانید که طراحی لوگو ریشه در دوران یونان باستان دارد.

طراحی لوگو
طراحی لوگو

طراحی های انجام شده در آن زمان با نام logos یا “کلمه” شناخته شده بود و صاحبان حیوانات خانگی برای مشخص شدن مالکیت حیوانات از نماد و اسم بر روی بدن آنها به عنوان لوگو استفاده میکردند. با گذشت زمان طراحی لوگو نیز مانند هر عنصر تبلیغاتی دیگر دچار تغییر و تحول زیادی شد و جالب تر اینکه در هر دوره از نمادهای خاصی به عنوان لوگو استفاده میشد. به طوریکه طبقه ی اشراف در قرن دوازدهم تا بعد از قرون وسطی برای نشان دادن اشرافیت خود از طرح های نظامی به عنوان لوگو استفاده می کردند. با رشد صنعت چاپ در قرن بیستم نوع اشکال به کار رفته در طراحی لوگو تغییر یافتند و به مرور نمادهای نظامی برای نشان دادن قدرت و رتبه و نمادهای کشاورزی برای نشان دادن پاکی و صداقت به دنیای پر از تنوع طراحی لوگو وارد شدند. این تغییر و تحولات هنوز هم به راحتی قابل مشاهده است و در هر دوره و زمان شاهد این هستیم که از نوع خاصی از طراحی برای لوگو استفاده میشود. برای پی بردن به این موضوع پیشنهاد می کنیم سیر تحول طراحی لوگو شرکت پپسی یا ادوبی را مطالعه نمایید.

لوگوها در انواع مختلف و برای موضوعات متفاوتی طراحی می شوند. طراحی لوگو برای موضوعات مختلف همچون طراحی لوگو معماری ، طراحی لوگو ورزشی ، طراحی لوگو صنعتی و بازرگانی ، طراحی لوگو طلافروشی و صنایع غذایی هر کدام سبک خاص خود را دارند و باید مطابق اصول طراحی شوند. اگر قصد دارید طراحی لوگو دارید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
نکات مهم که درباره پشتیبانی طراحی سایت باید بدانید
نوشتهٔ بعدی
طراحی بروشور تبلیغاتی برای بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.