لوگو دیزاین

نماد و نشانه

لوگو دیزاین: در طول تاریخ از نماد، که نوعی علامت واحد بصري است، به عنوان ابزاری براي ایجاد ارتباط استفاده شده است. تصور بر این است که انسان پیش از تاریخ با خراش دادن و ایجاد نقش بر دیوار غارهای آلتامیرا در اسپانیا و لاسکو در فرانسه تلاش داشته تا از این طریق به دیگران اعلان خطر یا آگاهی دهد و یا پیام هاي دیگری را انتقال دهد.
باستان شناسان لوازم و ابزارهایی را از یونان باستان یافته اند که بر آن ها نقوش و علائم نمادینی نقش بسته که احتمالا معرف خالق آن ها بوده است.

نمونه کارهای طراحی لوگو رسانه هنر برتر

لوگو دیزاین
لوگو دیزاین

تصویر نشانه

نمادهاي گرافیکی و ساده اي هستند. تصویر نشانه نوعی نماد بصری است که اطلاعات را به صورت تصویري و بدون استفاده از کلام ارائه می دهد. تصویر نشانه نوعی نماد گرافیکی است که داستانی را به شیوه ای بسیار ساده و همه فهم و فارغ از محدودیت های زبانی روایت می کند.
امروزه این نوع نمادها را می توان در همه جا دید. از علائم راهنمایی رانندگی گرفته تا علائم نشانه های فروشگاه ها، ساختمان هاي عمومی، مترو، راه آهن و خلاصه هرکجا که ضروری است اطلاعاتی را سریع و صریح به اطلاع عمومی رساند.

نشانه (لوگو)

کلمه لوگو از واژه اي یونانی به معنی زبان مشتق شده است و لوگو را به عنوان یک نماد، علامت، تصویرنشانه و عکس نشانه در نظر می گیریم که معرف و نمایانگر یک سازمان، یک حرفه، محصول و یا حتی یک همایش یا یک رویداد خاص است.
(نشانه) تجسمی از یک سازمان است و باید مروج هویت بصری آن باشد، هویتی که به سرعت و به آسانی قابل تشخیص باشد. (نشانه) نمایانگر حجم زیادي از اطلاعات است که در یک بیان بصري واحد متراکم شده است.

دیزاین نشانه

آیکونی است که به واسطه آن ارائه خدمات و کالا شناسانده می شود. پس در مرحله اول شناساندن است.

مشاورین ثبت برند رسانه هنر برتر

لوگو دیزاین
لوگو دیزاین

تفاوت دیزاین با هنر

مفهوم دیزاین تعیین حل یک صورت مسئله بصری به روش خلاقانه و کاربرد بایدها و نبایدها مطرح می شود:
دیزاین، گرافیک دیزاینر ( طراحی نشانه، پوستر )، آرشیتکت یا معمار، دیزاینر یا طراح صنعتی.
آرتیست یا هنرمند به واسطه اثر هنریش عواطف شخصی اش را بیان می کتد. دغدغه و احساسات، کاملا شخصی است: آثار نقاشان، نگارگران، تذهیب کاران، خطاطان.

دسته بندی نشانه

انواع نشانه:

  1.  نشانه تصویری
  2.  نشانه نوشتاری. بخش خوانِش که خوانده شدن کلمه یا ترکیبی از کلمه ( یک یا چند حرف که مونوگرام و اعداد است).
  3.  نشانه تلفیقی
  4.  نشانه ترکیبی

نشانه تلفیقی و ترکیبی وجه تشابه دارند؟

تشابه: در هر دو دسته و در هر دو نشانه به طور هم زمان عنصر تصویر و عنصر نوشتار را داریم.
تفاوت: در نشانه تلفیقی دو عنصر تصویر و نوشتار در هم تنیده شدند، با هم ادغام شدند، با هم عجین شدند و یک کل واحد را ساختند پس ما تحت هیچ عنوان و شرایطی نمی توانیم از هم جدا کنیم.
در نشانه ترکیبی این خاصیت وجود ندارد. ما می توانیم عنصر تصویر و نوشتار را به هر دلیلی از هم جدا کنیم و عنصر تصویر و نوشتار در کنار هم نشستند و همجوار شدند. سپس براي کاربردها و کارکردها و هر دلیلی به صورت مجزا استفاده می کنیم.
ولی این دلیل بر این نیست هر برخوردی در بخش تصویر و نوشتار داشته باشیم. باید هارمونی و هماهنگی بین این دو وجود داشته باشد.

لوگو دیزاین
لوگو دیزاین

اصلی ترین معیار و ویژگی یک نشانه سالم یعنی تفکیک کردن خوب از بد، سالم از ناسالم، موفق از ناموفق.
ویژگی و معیاری که اگر رعایت شود به خیلی از ویژگی ها و معیارهاي لگوی سالم می رسیم و در واقع به توفیق اجباری دست یافته ایم و آن رعایت اصل سادگی است برای داشتن یک لگوی همه کاره ( پتانسیل استفاده در جاهای مختلف ). مفهوم سادگی با سطحی بودن متفاوت است.
سادگی کمال و پختگی است، دیزاینر دلیل و برهان داشته، قابل دفاع است و سطحی صرفا سَمبَل و دم دستی و پیش پا افتاده است.

در لگوی ساده عدم استفاده از جزئیات غیرضروی جهت سرعت انتقال پیام:

اگر جزئیات غیرضروری وجود نداشته باشد درك و مفهوم پیام و نوشته و لگو سریع تر می شود ولی اگر جزئیات غیر ضرور وجود داشته باشد درك و مفهوم نشانه و لگو را به تاخیر می اندازد یا از بین می برد، پس بَزَك بی مورد جزئیات غیرضرور وجود ندارد.
در کار دیزاین برای هر کار و عنصری که انجام می دهیم یا نمی دهیم باید دلیل و برهان داشته باشیم.
قشنگه! شیکه! بهش می آید! کارفرما دوست دارد یا ندارد! در گرافیک وجود ندارد.

نمونه طراحی ست اداری رسانه هنر برتر

لوگو دیزاین
لوگو دیزاین
نشانه هایی را که ارائه می دهیم وجه تمایز را در نظر بگیریم:

لگویی که مطرح می شود با رقیبان کسب و کار ما متفاوت باشد، در حیطه کارهای دیگر هم مشابه نباشد، تمایز در ایده، فرم و رنگ انتخابی برای لگو و نشانه وجود داشته باشد.
یک لگوی موفق زود منقضی نمی شود اگر سادگی را لحاظ کنیم غالبا احتمال به وقوع پیوستن آن کم می شود.
لگوی ساده عمر طولانی تری دارد و زود منقضی نمی شود. لگویی که صاحب کسب و کار نشر داده و ساده نباشد و به فاصله های زمانی کوتاهی لگو را تغییر دهد پس به مخاطبش فرصت شناختن آن کسب و کار را با شکل مشخص و واحد نمی دهد که مشتاق آن شود و حس بی اعتمادی را به وجود می آورد. پس هیچ وقت مخاطب مشتاق و وفادار نخواهد شد. لگوي موفق و سالم باید حداقل عمر مفید 10 سال را داشته باشد و بدون هیچ ادیت و تغییری و مشکلی استفاده شود که چه بسا خیلی از لگوها سال ها پیش طراحی شده و همچنان به روز و قابل استفاده هستند. حال ممکن است لگو ساده هم کار شود ولی با تصمیمی تغییر داده شود.

لوگو دیزاین
لوگو دیزاین

کاربرد مختلف لوگو در نسخه های چاپی و رسانه های مختلف شامل اوراق اداری، سر در مغازه ها وکسب و کارها که امروزه دغدغه دارند، رسانه هاي مجازی یا  Social
Media سوشیال مدیا، فضایی که به اپلیکیشن خاص تبدیل می شود. لگو دچار مشکل نشود و حتما از محدودیت ها و ویژگی ها مطلع باشیم.
درگیر مسئله مد در دیزاین لوگو نشویم مد عمر کوتاه و گذرایی دارد پس با خاصیت لوگو و نشانه که باید عمر مفید و ماندگاری داشته باشد مغایرت دارد و کاملا مخرب است. در دیزاین نشانه و لوگو اصلا نباید مد وجود داشته باشد.

لوگو دیزاین
لوگو دیزاین

فضای مثبت و منفی

فضای مثبت و منفی کار به یک نسبت و اندازه مهم هستند. وقتی ما لوگو را دیزاین و طراحی می کنیم، فضاهایی که با ابزار اثرگذار ( مدیا نرم افزار ) هست، فضاهای خالی را ببینیم و کنترل کنیم چون بعد از اتمام کار محال است.
فضای مثبت و منفی همان سواد و بیاض یا سیاه و سفیدی است. بخشی از کار با همان فضاهای منفی و خالی ساخته می شود.

هماهنگی فرم با محتوا

بر مبنای نوع کار، ایده چه فرمی به خود بگیرد که حس و روحیه در فرم لوگو باشد.
پس ما همیشه فرم هایمان بر مبنای موضوع و محتوای کارمان مشخص می شود.

لوگوی مینیمال

بازار کار طراحی لوگو |شغل طراحی لوگو | لوگو شغل | استخدام طراح لوگو | درآمد طراحی لوگو | لوگو بازار | بازار لوگو | کار طراحی لوگو

5/5 - (1 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
انتخاب تصاویر مناسب کاتالوگ بخش بزرگی از ایجاد بروشورهای موثر است
نوشتهٔ بعدی
لوگو متحرک حرفه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.