اصول و مفهوم طراحی رابط کاربری چیست؟

طراحی رابط کاربری (UI) در طراحی سایت و اپلیکیشن بر پیش بینی کارهایی که کاربران ممکن است نیاز به انجام آن داشته باشند و اطمینان از اینکه رابط دارای عناصری است که دسترسی، درک و استفاده برای تسهیل آن اقدامات آسان است، تمرکز دارد. UI مفاهیمی از طراحی تعامل، طراحی بصری و معماری اطلاعات را گرد هم می آورد.

طراحی سایت فروشگاهی در تهران، طراحی رابط کاربری
طراحی سایت فروشگاهی در تهران، طراحی رابط کاربری

انتخاب عناصر رابط

کاربران با عناصر رابط که به روش خاصی عمل می‌کنند آشنا شده‌اند، بنابراین سعی کنید در انتخاب‌ها و چیدمان آن‌ها سازگار و قابل پیش‌بینی باشید. انجام این کار به تکمیل کار، کارایی و رضایت کمک می کند.

عناصر رابط شامل اما محدود به موارد زیر نیست:

  • کنترل‌های ورودی: دکمه‌ها، فیلدهای متنی، چک باکس‌ها، دکمه‌های رادیویی، فهرست‌های کشویی، جعبه‌های فهرست، کلیدها، فیلد تاریخ
  • اجزای ناوبری: خرده نان، نوار لغزنده، فیلد جستجو، صفحه بندی، نوار لغزنده، برچسب ها، نمادها
  • اجزای اطلاعاتی: نکات ابزار، نمادها، نوار پیشرفت، اعلان‌ها، جعبه‌های پیام، پنجره‌های مدال
  • ظروف: آکاردئون

مواقعی وجود دارد که چندین عنصر ممکن است برای نمایش محتوا مناسب باشند. هنگامی که این اتفاق می افتد، مهم است که معاوضه ها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، گاهی اوقات عناصری که می توانند به صرفه جویی در فضای شما کمک کنند، بار ذهنی بیشتری بر روی کاربر وارد می کنند و او را وادار می کنند تا حدس بزند چه چیزی در فهرست کشویی وجود دارد یا چه عنصری ممکن است باشد.

بهترین روش ها برای طراحی یک رابط

همه چیز از شناخت کاربران شما ناشی می شود، از جمله درک اهداف، مهارت ها، ترجیحات و تمایلات آنها. هنگامی که کاربر خود را شناختید، هنگام طراحی رابط کاربری خود، موارد زیر را در نظر بگیرید:

رابط کاربری را ساده نگه دارید. بهترین رابط ها تقریباً برای کاربر نامرئی هستند. آنها از عناصر غیر ضروری اجتناب می کنند و به زبانی که روی برچسب ها و پیام ها استفاده می کنند واضح هستند.
سازگاری ایجاد کنید و از عناصر رابط کاربری مشترک استفاده کنید. با استفاده از عناصر مشترک در رابط کاربری خود، کاربران احساس راحتی بیشتری می کنند و می توانند کارها را سریعتر انجام دهند. همچنین ایجاد الگوهایی در زبان، چیدمان و طراحی سایت شرکتی یا هر نوع سایتی برای کمک به کارایی بسیار مهم است. هنگامی که کاربر یاد می گیرد چگونه کاری را انجام دهد، باید بتواند آن مهارت را به قسمت های دیگر سایت منتقل کند.
در صفحه آرایی هدفمند باشید. روابط فضایی بین موارد موجود در صفحه را در نظر بگیرید و صفحه را بر اساس اهمیت ساختار دهید. قرار دادن دقیق آیتم ها می تواند به جلب توجه به مهم ترین اطلاعات کمک کند و به اسکن و خوانایی کمک کند.
به صورت استراتژیک از رنگ و بافت استفاده کنید. شما می توانید با استفاده از رنگ، نور، کنتراست و بافت توجه خود را به سمت اقلام یا تغییر جهت دهید.
از تایپوگرافی برای ایجاد سلسله مراتب و وضوح استفاده کنید. نحوه استفاده از تایپ فیس را به دقت در نظر بگیرید. اندازه ها، فونت ها و چیدمان های مختلف متن به افزایش قابلیت اسکن، خوانایی و خوانایی کمک می کند.
اطمینان حاصل کنید که سیستم با آنچه اتفاق می افتد ارتباط برقرار می کند. همیشه کاربران خود را از مکان، اقدامات، تغییرات وضعیت یا خطاها مطلع کنید. استفاده از عناصر مختلف UI برای برقراری ارتباط با وضعیت و در صورت لزوم، مراحل بعدی می تواند ناامیدی را برای کاربر شما کاهش دهد.
به پیش فرض ها فکر کنید. با فکر کردن و پیش‌بینی دقیق اهدافی که افراد به سایت شما می‌آورند، می‌توانید پیش‌فرض‌هایی ایجاد کنید که بار کاربر را کاهش دهد. این امر به ویژه در مورد شکل‌دهی طراحی مهم می‌شود، جایی که ممکن است فرصتی داشته باشید که برخی از فیلدها را از قبل انتخاب یا پر کنید.

Rate this post
, , , ,
نوشتهٔ پیشین
5 ویژگی لوگو که باعث حرفه ای شدن آن می شود؟
نوشتهٔ بعدی
اصول طراحی لوگو مونوگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.