روانشناسی رنگ قرمز در بازاریابی و برند سازی

روانشناسی رنگ قرمز در بازاریابی و برند سازی

در دنیای بازاریابی، ساعت‌ های بیشماری صرف بررسی پالت‌ های رنگی و طرح‌ بندی ‌های طراحی می ‌شود، زیرا انتخاب اشتباه می‌ تواند تأثیرات مخربی بر نحوه تعامل مصرف‌ کنندگان با محصول ویا برند شما داشته باشد.

رنگ ‌های مورد استفاده در بسته‌ بندی می ‌توانند مصرف ‌کنندگان را به سمت خرید یک محصول از قفسه بکشانند، همانطور که رنگ‌ های موجود در یک وب ‌سایت می ‌توانند کاربران را برای کشف عمیق ‌تر وب‌ سایت راهنمایی کنند.

طراحی لوگو، رنگ قرمز
طراحی لوگو، رنگ قرمز

رنگ توسط مصرف کنندگان برای تشخیص یک نام تجاری از یکدیگر و توسط بازاریابان برای ایجاد احساسات برای حمایت از پیام کپی در یک بسته یا یک وب سایت استفاده می شود.

قرمز، احتمالاً بیشتر از هر رنگ دیگری، در انجام این کار بسیار قدرتمند است، اما قبل از اینکه خیلی به جزئیات بپردازیم، بیایید بررسی کنیم که چگونه رنگ بر احساسات تأثیر می گذارد.

سه دسته رنگ اصلی احساسی برای انتخاب رنگ برای طراحی در بازاریابی وجود دارد : گرم، سرد و خنثی.

رنگ های گرم مانند قرمز، زرد و نارنجی باعث ایجاد احساسات شادی، انرژی و گرما می شوند.

مثال رنگ گرم

رنگ‌ های دسته گرم اغلب برای جلب توجه استفاده می‌ شوند، به ‌ویژه در وب ‌سایت ‌هایی که می‌ خواهید از طریق چیزی مانند دعوت به اقدام الهام بخش عمل کنید.

چیزی که قرمز را منحصر به فرد می کند مجموعه ای از احساسات است که می تواند برانگیزد.

همانطور که در بالا ذکر شد، قرمز به عنوان یک رنگ گرم طبقه بندی می شود که احساس گرما، انرژی و توجه را بر می انگیزد.

استفاده های رایج زیادی از رنگ قرمز وجود دارد که جامعه ما آن را با احساسات خاص مطابقت می دهد. به عنوان مثال، قلب های قرمز در روز ولنتاین به معنای عشق است.

قرمز همچنین یک رنگ رایج بر روی پرچم های ملی در سراسر جهان برای نشان دادن غرور یا میهن پرستی است.

این رنگ همچنین برای نشان دادن احساسات منفی یا دستورات قوی استفاده می شود.

هنگام استفاده از قرمز، چند تاکتیک وجود دارد که به روشن ماندن قصد رنگ کمک می کند.

یکی از این تاکتیک‌ ها تنظیم تن رنگ با استفاده از رنگ ‌های روشن‌ تر قرمز برای احساسات زنانه ‌تر، ملایم‌ تر و تیره ‌تر برای احساسات آتشین ‌تر و معتبرتر است.

با توجه به این تضاد شدید احساسات که یک تن خاص از قرمز می ‌تواند باشد، اغلب می ‌بینیم که از رنگ‌ های روشن ‌تر آن در بخش ‌های بزرگ ‌تر وب ‌سایت ‌ها یا به ‌عنوان یک رنگ پس ‌زمینه ظریف استفاده می ‌شود، در حالی که تن ‌های تیره‌ تر قرمز به قدری در عناصر گرافیکی، در متن استفاده می ‌شوند.

ترکیب قرمز با رنگ‌ های سرد یا خنثی به کاهش شدت آن کمک می‌ کند در حالی که رنگ ‌های متضاد مانند زرد، تعادل و حمایت از احساسات رنگ را حفظ می  ‌کنند.

کاربرد های موفق رنگ قرمز در بازاریابی و برند سازی

اکنون که درک بیشتری از نحوه استفاده از رنگ قرمز در برند سازی و طراحی داریم، بیایید بررسی کنیم که چگونه از این رنگ ها واقعاً خوب استفاده می شود.

وب سایت ها

استفاده از رنگ قرمز در وب سایت عمل و شجاعت را تداعی می کند. قرمز به صورت استراتژیک در سرتاسر وب‌ سایت استفاده می‌ شود تا از بازدید کنندگان اقدام کند، در حالی که در همان زمان از رنگ آبی مکمل برای کاهش رنگ قرمز استفاده می‌ شود.

در حالی که ترکیب قرمز با رنگ مکمل به تعادل رنگ در طرح کمک می کند، برخی از رنگ ها هستند که وقتی با قرمز ترکیب می شوند معنایی قوی تر از آنچه برند یا سازماندهی طرح ممکن است برای آن باشد. هنگام انتخاب جفت خود این موارد را در نظر داشته باشید.

استفاده از رنگ‌ های قرمز و سبز نه تنها به تداعی ‌های رنگی اصلی نزدیک است، بلکه ترکیب رنگی بسیار دشواری برای افراد دارای اختلال بینایی است.

استفاده بیش از حد از رنگ قرمز می‌ تواند بر چشم‌ ها تأثیر بگذارد و اگر یک وب‌ سایت یا مواد برند سازی عمدتاً قرمز باشد،  مصرف‌ کننده ممکن است طرح را به ‌عنوان یک پیام هشدار تعبیر کند تا قصد اصلی آن.

صنایع خاصی وجود دارد که رنگ قرمز به دلیل احساساتی که رنگ برمی انگیزد، برجسته است. این صنایع شامل رستوران ها برای تحریک اشتها، سایت های مسافرتی برای برانگیختن انرژی و کنجکاوی و سازمان های غیرانتفاعی برای ترویج کنش و اشتیاق است.

صنایعی که معمولاً از رنگ قرمز به دلیل همراهی با احساساتی مانند ترس و خطر اجتناب می شود، شامل امور مالی، پزشکی و خطوط هوایی است.

در پایان، از قرمز مسئولانه استفاده کنید :

به طور کلی، استفاده از رنگ قرمز در برند سازی و طراحی می ‌تواند بر تلاش ‌های بازاریابی شما در هنگام پیروی از دستورالعمل‌ ها تأثیر بگذارد. مهمترین و قدرتمند ترین استفاده از رنگ در مناطقی از وب سایت است که در آن عمل مورد نیاز است.

به عنوان یک قانون سرانگشتی، از قرمز به مقدار کم و عمدی استفاده کنید، مفاهیم رایج استفاده از قرمز در صنعت خود را بدانید و با یک رنگ مکمل جفت کنید تا به کاهش شدت رنگ کمک کنید. پیروی از این دستورالعمل های کلی به ایجاد برند یا طراحی وب سایت کمک می کند.

5/5 - (1 امتیاز)
, , , ,
نوشتهٔ پیشین
تاثیر رنگ سبز در تبلیغات
نوشتهٔ بعدی
تاثیر و مفهوم رنگ آبی در تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.