بررسی برند و طراحی لوگو شیائومی

شیائومی (xiaomi)،  یک شرکت چینی است، در آوریل 2010 به عنوان یک شرکت سخت ‌افزار سفارشی برای دستگاه‌ های اندرویدی توسط لی جون، مدیرعامل سابق Kingsoft و 7 تاسیس شد. لی جون، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت، بیست و سومین مرد ثروتمند چین طبق اعلام مجله فوربس است. در ابتدا سازندگان محصولات شیائومی، می خواستند خدمات خود را برای بازار کشور چین ایجاد کنند. در پی این تصمیم، در 18 آگوست 2011، اولین گوشی هوشمند شیائومی  Mi One ساخته شد. پس از گذشت سه سال، این شرکت به چهارمین برند بزرگ در چین تبدیل شد و به خالق محبوب ترین سیستم عامل اندروید تبدیل شد. در سال 2013 اولین صادرات گوشی های هوشمند به خارج از چین آغاز شد. در طول 10 سال، این برند با تولید صد ها محصول به یک شرکت بزرگ با برند های متعدد تبدیل شده است.


درباره برند و لوگوی نایک بیشتر بدانید.


لوگو شیائومی

شیائومی به چه معناست؟

در زبان چینی کلمه شیائومی از دو کاراکتر تشکیل می شود. اولی به معنای “کوچک” و دومی به معنای “برنج” است. این نشان می‌ دهد که شیائومی می‌ خواهد قبل از رسیدن به اوج، از چیز های کوچک شروع کند.

 

شیائومی چیست؟

ابتدا شیائومی به عنوان یک تولید کننده تلفن های هوشمند شناخته شد و بازار هدف خود را کشور چین یعنی کشور مادرش آغاز کرد. فروش این محصولات در چین بسیار موفقیت آمیز بود. سپس شیائومی تصمیم گرفت به بازار کشور هایی مانند هند و مالزی راه پیدا کند. خلاقیت شیائومی در تولید محصولات تمامی نداشت و تصمیم گرفت کالا های الکترونیک و گجت هوشمند نیز تولید کند. محصولاتی مانند پاور بانک، تصفیه هوا شیائومی، ترازوی شیائومی، تلویزیون، انواع هدفون، هدست و هندزفری شیائومی، اسپیکر، دوربین شیائومی، دستبند سلامتی شیائومی، لپ تاپ شیائومی، تبلت شیائومی و … همگی طیف کالایی شیائومی را شامل می شوند. نکته جالبی که درمورد فروشگاه های شیائومی وجود دارد این است که این برند در هیچ نقطه ای از جهان به جز چین و اخیراً سنگاپور یک فروشگاه فیزیکی ندارد. در واقع، محصولات خود را به صورت آنلاین در همه جا می فروشد. این روش به آن ها کمک می کند تا برخی از هزینه های اضافی را کاهش دهند.

تاریخچه لوگو شیائومیلوگو شیائومی 2010

در سال 2010، لوگوی آزمایشی شیائومی به عنوان یک نماد با پیام نارنجی به همراه نام شرکت به زبان چینی و انگلیسی ارائه شد. خط اول بسیار پر رنگ تر و بزرگ تر بود، در حالی که خط دوم نسبتاً کوچک بود و به عنوان یک ترجمه سریع عمل می کرد. رنگ نارنجی استفاده شده در لوگو، فورا توجه را به خود جلب کرد.

لوگو شیائومی 2010-2014

در این لوگو یک نسخه کوتاه شده از نام “Mi” در یک مربع نارنجی نشان داده شد. سمت راست لوگو، یک نسخه چینی از آن با رنگ خاکستری درج شد و درست در زیر آن وب سایت شرکت با فونت کوچک تر درج شد. این نسخه به اصل خود وفادار بود و بیشتر جنبه بین المللی داشت.

لوگو شیائومی در سال 2014

از آنجایی که محصولات شیائومی به خارج از چین نیز راه پیدا کرد، این لوگو تنها با یک نام انگلیسی عرضه شد.  در این نسخه از لوگو، مربع نارنجی رنگ،  پر رنگ تر و گوشه های گرد تری پیدا کرد. نوشته ی روی آن کوچک تر شد تا با نام نوشته شده در خارج از جعبه مطابقت داشته باشد. این نام به رنگ سیاه و با استفاده از فونت sans-serif با خطوط گرد طراحی شد.

لوگو شیائومی امروز

تغییرات کوچکی در نسخه قبلی وجود داشت.  در این نسخه از لوگو، مربع نه تنها کوچکتر شد، بلکه حتی گرد تر شد تا شبیه نماد های کوچک وب سایت های مختلف رسانه های اجتماعی و موارد مشابه باشد. این به معنای انعطاف پذیری و تمایل شرکت برای حرکت رو به جلو و موفقیت است. حروف نوشته شده از هم فاصله بیشتری داشتند و “a” متفاوت به نظر می رسید.  لوگوتایپ در سمت راست از عنصر روشن قرار گرف و همچنین رنگ آن با خاکستری روشن طراحی شد که ظاهر کلی لوگو را شبیه نسخه 2010 کرد. این نسخه، توسط کنیا هارا از مرکز طراحی نیپون طراحی شده است.

توضیحات طراحی لوگوی شیائومی

طبق توضیحات رسمی صاحبان علائم تجاری، “MI” مخفف عبارت “اینترنت موبایل” است. در عین حال، مدیران شرکت به این نکته اشاره کردند که این نسخه لوگو، نشان دهنده «ماموریت غیرممکن» نیز بوده است، زیرا در ابتدای سال هایی که محصولات شیائومی به خارج از کشور ورود پیدا کردند، با مشکلات زیادی مواجه شدند. یکی از آن ها خرید اجباری سایتی با عنوان Mi(.)com  برای مشروعیت بخشیدن به علامت تجاری آن ها بود.

فونت و رنگ لوگوی شیائومی

به طور کلی رنگ های مورد استفاده در لوگوی شیائومی در تمام طول عمر این لوگو، رنگ های سفید و خاکستری و مشکی روشن بود. نارنجی رنگ عزم، فراوانی و موفقیت است که تداعی خوبی برای شرکت است. رنگ سفید رنگ کمال و کیفیت بالای محصولات آن است. این شرکت برای نسخه انگلیسی نام خود از فونت sans-serif استفاده کرد که با تغییر لوگو ها، حروف ظاهری گرد تر پیدا می کنند.

شیائومی در رکورد جهانی گینس

در سال 2014، شیائومی با فروش 1.3 میلیون دستگاه در یک روز، رکورد جهانی گینس را شکست. این برند، به مدت یک سال این رکورد را در اختیار داشت تا اینکه در سال 2015 با فروش 2.1 میلیون دستگاه در جشنواره Mi Fan خود رکورد خود را شکست. علاوه بر این، شیائومی Mi3 به عنوان عرضه کننده سریع‌ ترین گوشی هوشمند جهان در نظر گرفته می شود.

 

موفقیت بزرگ در کشورهای اروپای غربی

  • طی چند سال اخیر، شیائومی موفقیت سریعی را در کشور های اروپای غربی تجربه کرده است. درست پس از ورود به بازار اسپانیا، همه از محبوبیت بالای شیائومی شگفت زده شدند.
  • شیائومی به دلیل مشابه بودن سخت افزار و نرم افزار و حتی رویکرد کلی طراحی آن (حتی در مورد فروشگاه ها) اغلب با اپل مقایسه شده است. همچنین مدیرعامل آن اغلب با استیو جابز مقایسه شده است.
  • دلیل موفقیت بزرگ شیائومی را در استراتژی هوشمندانه آن می توان دید، شیائومی فقط و فقط به اینترنت تکیه کرد و برای تبلیغات و برند سازی خود از بستر شبکه های اجتماعی استفاده کرد.
  • یک مورد دیگر موفقیت آن پشتیبانی قوی و سریع شیائومی است که با برنامه ریزی و پلن تجاری به روز سبب شده است شیائومی بسیار سریع و دقیق در میان قشر جوان کشور چین پذیرفته شود و خریداری گردد.

به شیائومی تهمت جاسوسی زده شده است:

بسیاری بر این باورند که چینی ها علاقه زیادی به جاسوسی کاربران از طریق تلفن های همراه آن ها دارند. چند سال پیش پیدا شدن یک بد افزار در گوشی های شیائومی RedMi Note و شیائومی RedMi 1S موجب شد کاربران بیشتر این اتهام را باور کنند. این بد افزار تنها برای مدل ‌هایی از این گوشی‌ ها که در خاک کشور چین، هنگ‌ کنگ و تایوان به‌ فروش رسیده‌ بودند فعال شده بود. این خبر در آن زمان، حواشی زیادی ایجاد کرد، حتی در تایوان کمیسیونی تشکیل شد و دامنه تحقیقات برای بد افزارهای جاسوسی به سایر تولید کننده‌ های گوشی‌ های همراه نیز کشیده شد اما پس از آن بسیاری از تهمت ها به تولید کننده های دیگر رد شد. یک سال پیش هم موسسه آلمانی امنیت سایبری جی‌ دیتا که در کار تولید و توسعه ویروس ‌یاب هم فعالیت دارد، اعلام کرد حضور بد افزارها در گوشی ‌های هوشمند چینی امری کاملا طبیعی است و در این گزارش به گوشی هوشمند Star N9500 اشاره شده بود. در نهایت نمی‌توان به راحتی در خصوص حضور یا عدم حضور بدافزارهای جاسوسی در گوشی‌های شیائومی یا سایر گوشی‌های تولید شده توسط دیگر برندها اظهار نظر کرد و بهتر است در حین استفاده از گوشی همراه، نکات امنیتی را مد نظر قرار داشت.

4/5 - (4 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
قیمت طراحی لوگو
نوشتهٔ بعدی
بررسی برند و طراحی لوگو کلوین کلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.