لوگوی نایک  (Nike)  که امروزه اکثر افراد آن را می شناسند، در اثر یک اتفاق شکل گرفت. این لوگو بیشتر در محصولات ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد و نشان دهنده زیبایی شناسی و اطمینان خاطر از کیفیت برتر محصول است. امروزه این برند آمریکایی که در سال 1964 تاسیس شد، بیش از 60 درصد از بازار کفش های ورزشی را به خود اختصاص داده است. این شرکت در ابتدای شکل گیری نام Blue Ribbon Sports را به خود اختصاص داد و کفش های Onitsuka Tiger را می فروخت. چند سال بعد، در سال 1971 همه چیز تغییر کرد و یکی از بنیانگذاران فیل نایت تصمیم گرفت تولید محصولات خود را با نام تجاری نایک راه اندازی کند.


طراحی لوگو در تهران رسانه هنر برتر


لوگو نایک

تاریخچه برند نایک

نایک یک شرکت بین ‌المللی آمریکایی است که در توسعه و فروش لباس‌ های ورزشی، کفش و تجهیزات مارک ‌دار تخصص دارد و تولید محصولات آن توسط تولید کننده های آسیایی انجام می شود. این برند در سال 1964تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در نزدیکی شهر بیورتون، اورگان واقع شد. همچنین امروزه دارای زنجیره ای از فروشگاه های پراکنده در سراسر جهان است. بسیاری از طرفداران نایک، نام “Nike” را اشتباه تلفظ می کنند. این کلمه  ‘ ny-kee’ تلفظ می شود که از الهه یونانی پیروزی گرفته شده است. در آن زمان بازار آمریکا با مارک های گران قیمت پر شده بود و یک مشکلی که وجود داشت این بود که شهروندان عادی توانایی خرید آن محصولات را نداشتند. به همین دلیل شکل گیری نایک بسیار موفقیت آمیز بود. کفش‌های نایک عمدتاً در چین، اندونزی و ویتنام تولید می ‌شوند، اما بسیاری از کفش‌ ها نیز در ایالات متحده تولید می ‌شوند. نکته جالبی که درمورد نایک وجود دارد این است  که این برند به شدت از دانشگاه اورگان و تیم ‌های ورزشی آن‌ ها حمایت می‌ کند و پوشاک و بودجه انحصاری در اختیار آن ها قرار می ‌دهد.

تاریخچه لوگو نایک

لوگو ورزشی روبان آبی 1964-1971

فیل نایت شرکت Blue Ribbon Sports را با هدف فروش کفش های تولید شده در ژاپن تاسیس کرد. ورزشکاران کفش ها را دوست داشتند و محصولات فروش خوبی پیدا کردند. سپس ایده گسترش برای تولید خودشان شکل گرفت و سپس لوگوی شرکت ترکیبی ساده از حروف نام شرکت “BRC” بود.

لوگو نایک 1971 تا کنون

علامت اختصاری BRC که از سال 1964 تا 1971 به عنوان یک علامت گرافیکی استفاده می شد، مورد توجه قرار نگرفت. معروف ترین نماد این برند به اصطلاح “Swoosh” است ( یک علامت چک گرد با انتهای تیز ) که توسط کارولین دیویدسون طراحی شد. این طراح در آن زمان در حال تحصیل در دانشگاه و بسیار مبتدی بود. کارولین که احتیاج به پول داشت دعوت نایت را پذیرفت تا یک لوگو برای Blue Ribbon Sports طراحی کند. اما در نتیجه او طراحی را دوست نداشت، بنابراین برای نقاشی فقط 35 دلار (با نرخ 2 دلار در ساعت) به او پرداخت.

کارولین نیز در مورد کار خود مشتاق نبود. اما با این حال، swoosh به یکی از ویژگی های قابل تشخیص این برند تبدیل شد و طراح آن پس از ده سال، همچنان جایزه ای شایسته دریافت کرد. لوگو در آن زمان سفید بود و در بالای آن کتیبه “Nike” به خط مورب درج شده بود. سپس در سال 1978، طراحان کلمه را به بالا منتقل کردند، حروف را با حروف بزرگ نوشتند و از فونت sans serif Futura Bold استفاده کردند. و در سال 1985، آزمایشگران با قرار دادن یک لوگوی سفید در داخل مربع قرمز، پالت را به روز کردند. نسخه نهایی نام تجاری در سال 1995 ارائه شد. توسعه دهندگان مسیر مینیمالیسم را در پیش گرفتند و کتیبه و شکل هندسی را حذف کردند. این نسخه از لوگو، اولین بار در سال 1972 با کفش های فوتبال ظاهر شد و از آن زمان تقریباً بدون تغییر باقی مانده است.

فونت لوگو نایک

لوگوی نایک با حروف sans-serif ایتالیک ارائه شده است که یاد آور Futura Bold Condensed Oblique است. یک تایپ ساده Futura در سال 1928 به طور خاص برای این برند طراحی لوگو ورزشی انجام شد. اما پس از هشت سال، توسط تایپوگراف پل رنر کمی تغییر یافت. نایک همچنین تغییرات جزئی انجام داد و حروف را با لوگو تطبیق داد. و برای اینکه نام تجاری این برنر واضح به نظر برسد، از محدوده سیاه و سفید دقیقی پیروی کردند. در نتیجه، کلمه تاریک و swoosh روی یک پس ‌زمینه روشن قرار گرفتند.

علامت نایک یعنی چه ؟

لوگوی این برند نمادی از الهه بالدار پیروزی نایک از اساطیر یونان باستان است. طراحان از بال بداهه او برای تبدیل آن به swoosh استفاده کردند این نشان به صورت یک علامت خاص روی کفش و سایر محصولات مارک این برند درج می شود و نشان دهنده سرعت، انگیزه، قدرت و حرکت بالا است.

چه چیزی در مورد لوگو نایک منحصر به فرد است؟

منحصر به فرد بودن لوگوی نایک در این است که دارای طراحی مینیمال و روان است اما در عین حال حرکت و سرعت بالا را منتقل می کند. از این گذشته، این فقط یک علامت نیست، بلکه نشانه پیروزی است و اشاره به بال الهه نایکی یونان باستان دارد. این نتیجه تاکید یکی از بنیانگذاران شرکت، فیل نایت، بر طراحی ساده لوگو است.

چرا لوگو نایک ساده است؟

همانطور که گفتیم این لوگو توسط یکی از بنیانگذاران شرکت، فیل نایت تأیید شده است. او تصمیم گرفت که نشان تجاری او باید مختصر، نمادین و واضح باشد. بنابراین، او به عنوان عنصر اصلی، بال سبک شده الهه پیروزی را انتخاب کرد که نام آن با نام برند کفش و لباس ورزشی همخوانی دارد.

رقیب نایک چه برندی بود؟

کارولین قبل از ایجاد برند خود می دانست که نایک قرار است با آدیداس رقابت کند. بنابراین بسیار درمورد این برند و لوگوی آن تحقیق کرد. لوگوی آدیداس شامل سه خط بود که انرژی و عمل را به تصویر می کشید. بنابراین او تصمیم گرفت برای Swoosh، از یک خط استفاده کند. او نایک را انتخاب کرد تا یک حرکت سریع را نشان دهد. تحقیق کردن درمورد بازار هدف و رقبا یک استراژی بازاریابی است که قبل از ایجاد برند بسیار باید بر آن تمرکز کنید. این کار باعث می شود همیشه یک قدم از رقبایتان جلوتر باشید.

حقایقی جالب درباره لوگو برند نایک

  • نکته جالب درمورد کفش های نایک، این کفش ها با گوشی ست می شوند.
  • نایک همیشه در مورد فناوری و نوآوری پیشرو بوده است. این شرکت همیشه راه هایی برای ارائه بهترین ها به ورزشکاران پیدا کرده است. نایک در تلاش خود برای ادغام فناوری با محصولات، کفش هایی را معرفی کرده است که می توانند با گوشی های هوشمند جفت شوند. این کفش ها حاوی دستگاهی هستند که در عمق آن ها تعبیه شده است که به راحتی می توان آن را به گوشی هوشمند شخصی که کفش را می پوشد متصل کرد.
  • استراتژی های بازاریابی نایک برای رهبر شدن و پیشرو بودن
  • موفقیت نایک در استراتژی های بازاریابی آن نهفته است. استراتژی های بازاریابی برنده این برند، آن ها را به یکی از برند های پیشرو و ارزشمند در جهان تبدیل کرده است. در زیر برخی از استراتژی های بازاریابی برنده نایک آمده است:
  • – نایک هویت بصری خود را از طریق سرمایه گذاری های بازاریابی مختلف تثبیت کرده است.
  • – تمرکز نایک بر فروش محصولات نیست، بلکه بر “مزایای مفید محصولات” است.
  • – نایک برند های جدید یا رقیب هایش را خریداری می کند.
  • – این برند بسیار نوآورانه است و از فناوری های به روز استفاده می کند.
  • – نایک بر بهبود محصولات خود برای ورزشکاران تمرکز دارد.
4.7/5 - (4 امتیاز)
نوشتهٔ پیشین
بررسی تاریخچه لوگو آمازون
نوشتهٔ بعدی
بررسی تاریخچه لوگو دیور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.