بررسی تاریخچه لوگو پوما

لوگو پوما (Puma) را شاید در تعداد بی شماری از لباس ها و کفش های ورزشی دیده باشید. نماد پوما امروزه یکی از شناخته شده ترین نماد های بازار پوشاک ورزشی است. اما جالب است بدانید تصویری که اکنون می ‌شناسید، همیشه تصویری مرتبط با برند پوما نبوده است. این لوگو به گونه ای تکامل یافته است که انتظارات مخاطبان را که مدام در حال تغییر است را پاسخ می دهد. در ادامه به چگونگی شکل گیری لوگو و تبدیل لوگوی قدیمی به نماد چشم نواز امروزی را برسی می کنیم.

برای دیدن نمونه لوگوهای هنر برتر روی لینک کلیک نمایید.

پوما در حال حاضر یکی از بزرگترین تولید کنندگان لوازم ورزشی در جهان است که با شرکت هایی مانند آدیداس و نایک رقابت می کند  این برند اولین بار در سال 1948 ظاهر شد، زمانی که بنیانگذار رودولف داسلر یک کارخانه کفش جدید ایجاد کرد. رودولف به دلیل محصولات نو آورانه و همچنین به دلیل اینکه از یک لوگوی به یاد ماندنی استفاه می کرد، طرفداران زیادی به دست آورد. نام تجاری پوما در ابتدا نام های گوناگونی داشت اما چیزی که همیشه جزء ثابت هویت برند بود، حیوان پوما بود. طراح لوگوی این برند در طول سال‌ ها تغییرات بی ‌شماری از تصویر برند را معرفی کرده است که برخی از آن‌ ها بیشتر بر عنصر حیوانی تمرکز کرده ‌اند.

تغییرات آرم پوما در طول سال ها

ابتدا لوگوی اصلی یک نسخه ای بود کمی پیچیده تر از تصویری که امروز می شناسیم، این تصویر برای چندین سال در برند باقی ماند و به اطلاع رسانی بسیاری از طرح های بعدی کمک کرد. در حالی که جنبه های مختلف نماد پوما در طول سال ها تغییر کرده است، گربه جهنده در لوگو مدت هاست که بخشی قوی از هویت برند باقی مانده است.

 

لوگو پوما 1948 – 1951

لوگوی اصلی پوما برای اولین بار در سال 1948 و در زمانی مشابه با شروع این برند معرفی شد. این تصویر گربه‌ای را نشان می‌ دهد که از میان حرف «D» می ‌پرد که مخفف نام دوم بنیانگذار شرکت، رودولف داسلر است. این تصویر در آن زمان کاملا چشم نواز بود اما، این تصویری که امروزه بسیاری از ما با این برند مرتبط می دانیم آن نبود. این برند همچنین یک نسخه رنگی معکوس از نشان ایجاد کرد که یک حیوان سفید را روی یک زمینه شش ضلعی سیاه قرار می داد.

لوگو پوما 1948 – 1951

لوگو پوما1951 – 1958

در سال 1951، یک نسخه اضافی از طراحی لوگو ورزشی پوما معرفی شد که این بار دارای طیف وسیع تری از جزئیات بود. تصویر پوما در حال پریدن از میان حرف “D” باقی ماند، اما در حاشیه شش ضلعی قرار گرفت و کلمه “پوما” در زیر آن نمایش داده شد. در این طراحی مجدد، لوگوی اصلی نیز شاهد اضافه شدن نام کامل موسس شرکت بود. جالب اینجاست که علامت کلمه پوما در این تصویر الهام ‌بخش شکل ‌های مختلف علامت کلمه در طول سال‌ ها خواهد بود.

لوگو پوما1951 – 1958

لوگو پوما 1958 – 1968

در سال 1958، لوگوی قدیمی پوما با تمرکز بر عنصر جدیدی از هویت برند، کفش های نمادین ایجاد شده توسط این شرکت، به روز شد. در حالی که نماد پوما بخش مهمی از چیزی بود که شرکت پوما را به یاد ماندنی کرد، پوما نیز در آن زمان برای کفش های پیشگام خود توجه زیادی را به خود جلب کرد. این برند از نسخه جدیدی از علامت کلمه پوما به همراه یک نوار سفید روی یک کفش ورزشی برای لوگوی خود استفاده کرد. از آن پس این نوار سفید بر روی تمام کفش های ایجاد شده توسط برچسب ظاهر شد.

لوگو پوما 1958 – 1968

 

لوگو پوما 1968 – 1970

در اواخر دهه 1960، یک گربه سیاه به عنوان نماد اصلی هویت بصری این برند اضافه شد. در این مرحله، تصویر پوما تنها عنصر لوگوی شرکت بود که هیچ علامتی برای همراهی آن وجود نداشت. این نسخه از طرح گربه بسیار تمیز تر و ظریف تر از نسخه های قبلی بود و به برجسته کردن ماهیت براق و پیچیده برند کمک کرد. اگرچه تصویر دقیق تنها برای چند سال در برند باقی ماند، اما در دهه 1970 تغییراتی را ایجاد کرد.

لوگو پوما 1968 – 1970

لوگو پوما 1970 – 1974

 

در این نسخه گربه به عنوان نمادی مستقل استفاده شد و در واقع حیوان، به عنوان طرح کلی به جای یک شکل سیاه پررنگ نشان داده می شد. طراحی پوما نیز کمی تغییر کرد و به نظر می رسید حیوان به جای دویدن مستقیم به جلو، به سمت بالا می پرد.

 

لوگو پوما 1970 – 1974

لوگو پوما 1974 – 1976

 

در سال 1974، پوما دوباره لوگوی خود را تغییر داد و این بار طرح کلی گربه سیاه را به طور کامل پر کرد تا یک شبح ایجاد کند. گربه جهنده در کنار یک علامت کلمه بزرگ و برجسته برای نام شرکت، با حروف سفارشی sans-serif قرار داده شد. این تصویر به الهام بخشیدن به بسیاری از تکرارهای بعدی از هویت برند پوما کمک کرد. در طی این دوره Puma  نسخه های رنگی مختلفی را آزمایش کرد اما، رایج ترین نسخه استفاده شده لوگو سیاه و سفید بود.

 

لوگو پوما 1974 – 1976

لوگو پوما 1976 – 1978

 

برای مدت کوتاهی در دهه 1970، پوما نسخه دیگری از لوگوی پوما بدون گربه را معرفی کرد، با تمرکز بر روی خط حرکتی که اغلب روی کفش‌ هایش دیده می‌ شود و علامت کلمه برای لوگو. اما این طرح برای مدت طولانی باقی نماند و به سرعت با تصویر برند پوما به روز شد که بسیاری از افراد چندین سال با این شرکت مرتبط بودند.

لوگو پوما 1976 – 1978

لوگو پوما 1978 تا اکنون

 

در سال 1980 نسخه دیگری از لوگو شکل گرفت که شامل یک پوما بود که از روی علامت تجاری برند می پرید. این لوگو پایه و اساس تصویری شد که اکثر مردم تا به امروز با پوما مرتبط می‌ کنند. در طول سال ها، این شرکت با استفاده از انواع مختلف این لوگو آزمایش کرد. در یک زمان، برند از نمادی استفاده کرد که نماد حیوانی بدون علامت کلمه بود. هنوز چندین لباس از برند پوما با استفاده از این تصویر وجود دارد. همچنین تنوعی از لوگو وجود داشت که سعی می کرد “نوار شکل” نمادین پوما را با گربه جهنده ترکیب کند. در این تغییر، یک گرادیان نور به لوگوتایپ اضافه شد تا شکل “نوار فرم” ایجاد شود.

 

لوگو پوما 1978 تا اکنونمعنی لوگو پوما

در ابتدا، این تجارت در ابتدا با نام «رودا» تأسیس شد، اما زمانی که این عنوان به «پوما» تغییر کرد، آینده هویت بصری شرکت مشخص شد و تصویر پوما در لوگو اضافه شد. این شرکت برای برجسته کردن ایده های ، چابکی و ظرافت نام “پوما” را در نظر گرفت و علامت گربه بزرگ را انتخاب کرد. امروزه، این برند همچنان از لوگویی که در سال 1988 معرفی کرده بود، با علامت کلمه ای شیک و در عین حال جسورانه استفاده می کند که برای نشان دادن قدرت شرکت طراحی شده است. پوما جهشی نشان دهنده چابکی و قدرت ورزشی است که برای یک برند لباس ورزشی مناسب است.

 

 

در مورد تاریخچه لوگو جگوار بیشتر بدانید.

لوگوی پوما چه رنگی است ؟

در طی سال ها لوگو با رنگ های مختلفی آزمایش شد اما در نهایت، رنگ لوگوی رسمی همچنان سیاه باقی ماند. برخی بر این باورند که رنگ‌ های لوگوی پوما سیاه و سفید هستند، اما تصویر سیاه اغلب به صورت یک پوشش شفاف روی هر پس ‌زمینه رنگی ظاهر می ‌شود. پوما همیشه یک تصویر موثر می خواست که بتواند در هر فرمتی از آن استفاده کند به همین دلیل انتخاب رنگ مشکی برای رنگ رسمی این شرکت بسیار منطقی است. رنگ سیاه همچنین با قدرت همراه است. نماد پوما امروزه آنقدر به یاد ماندنی است که می تواند در هر سایه ای ظاهر شود و همچنان فورا قابل تشخیص باشد.

 

لوگوی پوما از چه فونتی استفاده می کند ؟

تایپوگرافی puma  مانند بسیاری از به یاد ماندنی ترین فونت های جهان، تنها برای این شرکت طراحی شده است. حروف تایپ علامت کلمه فعلی فقط کمی شبیه به چیزی است که در ابتدا توسط رودولف داسلر استفاده شده بود، اما واضح است که الهام از اینجا آمده است. فونت پوما یک تایپ sans-serif است که با تمام حروف بزرگ نوشته شده و وزنی سنگین و پررنگ دارد. فونت جامد دارای لبه های گرد است تا به آن کمک کند تا با منحنی های براق حیوان پوما هماهنگ شود. این لوگو به دلایل زیادی به یکی از به یاد ماندنی ترین لوگو های تمام دوران تبدیل شده است و در طول سال ها، علاقه مندان زیادی را در رشته های ورزشی کسب کرده است.

 

منبع تصاویر : logos-world.net/puma-logo

Rate this post
نوشتهٔ پیشین
مفهوم برند و تاریخچه لوگو گوچی
نوشتهٔ بعدی
روانشناسی رنگ طلایی در لوگو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.